شماره 62    |    10 اسفند 1390

   


تأملات کتابدارانه پیرامون تاریخ شفاهی (4)

تخصیص موضوع (2)

یکی از موضوعاتی که در کنار تاریخ شفاهی، مشکلاتی برای فهم آن به‌وجود آورده گونه «خاطرات» است. ظاهراً برای روشن شدن موقعیت موضوعی تاریخ شفاهی، از ورود به خاطرات گریزی نیست. به نظر می‌رسد دو عامل این شبهه را سبب شده است یکی ذات سرگذشت‌پژوهی در روش تاریخ شفاهی و اتکا بر روایت فردی است که با خاطرات وجه مشترک دارد دلیل دوم خاستگاه اصلی برخی از فعالان تاریخ شفاهی است که عموماً از حوزه «خاطره‌نگاری» به این رشته ورود کرده‌اند و تجربیات خود را در زمره کارشناسی‌های تاریخ شفاهی برشمرده‌اند. اکنون این گروه با عنوان «شفاهی‌کاران»، فعالان هر دو حوزه خاطرات و تاریخ شفاهی به‌شمار می‌آیند.
این یادداشت در نظر دارد به گونه‌ای از خاطرات بپردازد که با روش تاریخ شفاهی فراهم می‌آید و  تا کنون مصداقی از تاریخ شفاهی محسوب شده است. این خاطرات، که «خاطرات دیگرنوشت» نام گرفته‌اند از طریق مصاحبه، تدوین و نگارش حرفه‌ای مبتنی بر کارشناسی فرد خاطره‌نگار فراهم می‌آیند، ما ـ با نگاه کتابخانه‌ای – آنها را در زمره «خاطره‌نگاری‌ها» قرارداده‌ایم و از «خاطره‌نویسی» متمایز کرده‌ایم. در اینجا، مفهوم «نگارش» از «نوشتن»، و «نگارنده» از «نویسنده» جدا شده است و بخشی از تألیف که برای پدیدآمدن مطالب و کتاب‌ها نیاز به گزارش یافته‌های مطالعاتی و پژوهشی بوده و بازروایی کارشناسانه و هنرمندانه گفته‌های دیگری است نگارش محسوب شده است.
اصطلاح «خاطرات دیگرنوشت» نیز، همچون برخی ترکیب‌های ساخته شده، نادرست به‌نظر می‌رسد. پیش از این گفته شد که اشتیاق فرهنگی ما در تقسیم موضوعات، با ساخت متضاد لفظی آنها ـ به‌جای تخصیص‌شان ـ به حوزه‌های متعدد سرگذشت‌نگاری نیز تسری پیدا کرده است. «خاطرات دیگرنوشت» در مقابل «خاطرات خودنوشت» از همین سنخ است. در حالی که خاطره به‌دلیل ماهیت خود‌روایی، امکان دیگرنوشت بودن را ندارد و همه خاطرات ذاتاً خودنوشت هستند. با ملاحظه این ویژگی، حتی واژه «خودنوشت» در اصطلاح «خاطرات خودنوشت»، حشو و زاید به‌نظر می‌رسد اما به‌لحاظ منطقی، استفاده از آن در گونه‌شناسی‌ها بلامانع است. شاید این تخصیص ـ خاطرات خودنوشت ـ  بدون توجه به ویژگی خاطرات، با تأثیرپذیری از تخصیص «خودزندگینامه»‌ یا «زندگینامه خودنوشت» (autobiography) از «زندگینامه»‌ (biography) به‌وجود آمده است. در این خصوص گفتنی است زندگینامه‌ یک فرد را دیگری ـ غیر از سوژه ـ روایت یا گزارش می‌کند و اگر زندگینامه‌ آن فرد توسط خود وی گزارش شود «خودنوشت» محسوب شده و  ویژگی جدیدی ایجاد می‌کند که تخصیص موضوع را در پی دارد؛ اما در خاطرات عکس این روند صادق است.
با این حال قبول کرده‌ایم خاطراتی که توسط صاحب خاطره نوشته و مکتوب شده با خاطرات کسی که فرد دیگری آن را به «کتاب خاطره» تبدیل کرده است دوگونه متفاوت از خاطره‌نویسی و خاطره‌نگاری باشد. نوع دوم، یعنی خاطرات تألیفی و تدوینی که کسی، به‌عنوان کارشناس خاطره‌نگار، از ماحصل مصاحبه‌ها و خاطرات شفاهی (خاطره‌گفته‌های ضبط شده) فرد صاحب خاطره، تدوین و نگارش می‌کند اکنون به دو شکل «تک‌نگاشت» و «پرسش و پاسخ» منتشر شده‌اند. در هر دو گونه مذکور، ممکن است مصالح و مستندات، به «روش تاریخ شفاهی» فراهم آمده باشند اما در تک‌نگاری‌ها، کیفیت و چگونگی استفاده از این روش، به‌سبب یکپارچگی روایت مکتوب و نگارش تأثیرگذار آنها، از متن حاصله محو شده است که این ویژگی، نه‌تنها از کاستی‌های این‌گونه از خاطرات منتشره نیست بلکه با ملاحظه کیفیت و سبک نگارش آن‌ها، از امتیازات خاطره‌نگاری‌ها محسوب می‌شود. در مقابل، گونه‌ای که در قالب پرسش و پاسخ منتشر شده، به‌دلیل انقطاع و پراکندگی روایت و خوش‌خوان نبودن، از کاستی‌های خاطره‌نگاری‌ها محسوب می‌شود. البته یادمان باشد که در اینجا صحبت از «کتاب خاطره»، یکی از انواع نگارش در «ادبیات مستند» است نه اسناد یا مدارک تاریخی. همواره از خاطرات منتشره، در کنار مستندات تاریخی و سرگذشتنامه‌ای، نثر روان، تأثیرگذاری روزآمد اجتماعی و لذت‌بخشی در خواندن و دارا بودن کشش مطالعه در فراز و فرود روایت انتظار است که از دیگری نیست.
بنابراین، از آنجا که مهم‌ترین دلیل پیدایی روش تاریخ شفاهی، تاریخچه‌‌پژوهی مقوله‌های مختلف معاصر، در مراجعه به شاهدان وقایع و مؤثران گسترش دانش است تنها بخشی از هر «کتاب خاطره» که با این روش فراهم آمده است به‌تناسب اهمیت صاحبان خاطرات، می‌تواند برای تبیین نقش موضوعی صاحب خاطره کارآمد باشد. با این ملاحظه، گزیده‌سازی خاطرات جمعی از افراد مؤثر در یک موضوع و انتشار آن به شکل «مجموعه خاطرات»، با هدف مطالعات موضوع، خاطرات منتشره را به منابع تاریخ‌شفاهی نزدیک‌تر خواهد کرد.
همچنین یکی از ویژگی‌های منابع تاریخ شفاهی، قرار داشتن فرد مصاحبه‌شونده ذیل مجموعه افراد شناسایی شده و مؤثر در گسترش یک دانش یا یک واقعه است و احصای اطلاعات وی به‌قصد مطابقه و تجمیع با داشته‌های سایرین صورت می‌گیرد. بدین سبب نشر منفرد خاطرات، بدون ملاحظه این ویژگی، به شکل‌گیری مطالعات موضوعی، کمک چندانی نخواهد کرد. مثلاً اگر کتاب «خاطرات عزت شاهی» در فرآیند احصای منابع مربوط به تاریخ سیاسی «زندان و زندانیان دوره پهلوی» یا «تاریخچه حزب‌های سیاسی معاصر ایران» در کنار مصاحبه‌های سایر شاهدان و مؤثران این موضوعات فراهم آمده باشد به سبب ایجاد بستر مطالعات تاریخی، علاوه بر قرار داشتن در گونه خاطرات، در زمره منابع تاریخ شفاهی نیز ملاحظه خواهد شد و امکان موضوع‌دهی کتابخانه‌ای، به شکل زیر، برای آن وجود خواهد داشت.
1. مطهری، عزت‌الله، 1325 ـ  ـ خاطرات؛
2. ایران ـ تاریخ ـ پهلوی، 1320-1357 ـ زندان و زندانیان ـ تاریخ شفاهی؛
3. حزب‌های سیاسی ـ ایران ـ تاریخ شفاهی.

21 بهمن 1390
نصرت‌الله صمدزاده
کتابدار کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری
nsepost@gmail.com


زیتون سرخ (۶۲)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


روزبه هميشه آخرين مد لباس‌ها را مي‌پوشيد. تا هفت سالگي، همه لباس‌هاي روزبه را عمويش، شاهپور تهيه مي‌كرد. آن ايام شاهپور، در كارخانه ذوب‌آهن شاهرود كار مي‌كرد و خرج مادرش و محمد را هم او مي‌داد.
پانزده روز تعطيلي را در شاهرود مانديم و روز سيزده فروردين 1362 به تهران برگشتيم. روحيه خودم و بچه‌‌ها به كلي عوض شده بود.
دوباره من ماندم و زندگي. بچه‌ها را به مهدكودك مي‌گذاشتم و مي‌رفتم دبيرستان. روزي از مهدكودك تلفن كردند و گفتند كه بروم آنجا. با دلهره و نگراني از مدرسه رفتم مهدكودك. معلوم شد پاي روزبه درآمده است. با بچه‌ها فوتبال بازي ‌كرده، شوت زده و پايش به هوا پريده است. ‌جالب آنكه تا آن روز مهدكودكي‌ها نمي‌دانستند كه پاي روزبه مصنوعي است! روزبه خيلي راحت و بدون آنكه كسي متوجه شود‏، راه مي‌رفت و جست و خيز مي‌كرد. مسئول مهدكودك گفت: «خانم ببخشيد! ما نمي‌دانستيم پاي بچه شما مصنوعي است. اصلاً هم معلوم نبود كه روزبه پاي مصنوعي دارد. اگر مي‌دانستيم نمي‌گذاشتيم فوتبال بازي كند.»
ـ مانعي ندارد. حتماً بگذاريد فوتبال بازي كند و مثل بچه‌هاي ديگر بدود و جست و خيز كند. مثل يك بچه كاملاً سالم با او رفتار كنيد. براي خودش هم بهتر است.
نوك پاي روزبه بر اثر زمين خوردن ضرب ديده بود و درد شديدي داشت. روزبه را بغل كردم و در ماشين گذاشتم و به خانه بردم و طبق معمول زرده تخم‌مرغ روي پايش گذاشتم تا ورم پايش بخوابد و بتواند از پروتز و پاي مصنوعي استفاده كند. چند روزي در خانه ماند و خوب شد.
خانواده‌ام و به‌خصوص خاله‌ام خيلي اصرار داشت كه ازدواج كنم. خاله‌ام مي‌گفت: «تو هنوز سي سالت نشده. براي بيوه ماندن خيلي جواني. تا بچه‌هايت بزرگ‌تر نشده‌اند ازدواج كن.»
ـ دلم نمي‌آيد بعد از علي با كس ديگري ازدواج كنم.
ـ خاله‌جان. علي رفت. تو كه نمي‌تواني تا آخر عمر تنها بماني. اگر تو هم رفته بودي و علي مانده بود، همين كار را مي‌كرد. زن و مرد به هم نياز دارند. تا كي مي‌خواهي تنها در اين شهر بي‌‌ در و پيكر و شلوغ زندگي كني؟ براي بچه‌هايت هم بهتر است. سايه‌اي بالاي سرشان هست.
ـ يعني من سايه سر بچه‌هايم نيستم؟
ـ هستي. اما سايه مرد روي سر خانه بودن چيز ديگري است. همه كارهاي زندگي از عهدة يك زن تنها برنمي‌آيد.
يك روز روزبه و لاله در اتاق بازي مي‌كردند. روزبه لاله را هل داد. لاله افتاد زمين و غش كرد! فوراً او را بغل كردم كه به بيمارستان ببرم. اما در آغوشم به حال‌‌ طبيعي برگشت. نزد دكتر متخصص رفتم. دكتر به دقت لاله را معاينه كرد و گفت: «اثرات دوران بارداري شما است. مواظب باشيد ديگر غش نكند. روي مغزش تأثير منفي مي‌گذارد.»
روزبه، لاله را خيلي دوست داشت. اين ماجرا كه پيش آمد، علاقه روزبه بيشتر شد و هميشه سعي مي‌كرد حق را به لاله بدهد؛ اگرچه به ضرر خودش باشد. يك بار لاله خيلي اذيتم كرد. من به جز يك بار، هرگز روزبه و لاله را كتك نزدم.



 

وبلاگ تاریخ شفاهی دفاع مقدس راه‌اندازی شد

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ سرهنگ کاظم فرامرزی، رئیس مرکز ملی اسناد و کتابخانه پژوهشگاه دفاع مقدس، با توجه به نقش محوری که در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان‌های سراسر کشور به واسطه برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس دارد و همچنین آشنایی با مباحث و عملکرد فعالان مقوله تاریخ شفاهی دفاع مقدس، وبلاگ شخصی با عنوان «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» راه‌اندازی کرده است.


اعتبار تاریخ شفاهی به تکرار و تعداد راویان و ناقلان آن است

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ سرتیپ دوم حسن سیفی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران تاریخ شفاهی را یکی از ابزار‌های اصلی در بیان حقایق تاریخی دانست و اظهار داشت: «برای درک مفاهیم تاریخ شفاهی باید تعریف درستی از سه واژه افسانه، حکایت و داستان بدانیم. افسانه مقوله‌ای غیر حقیقی است و تخیل در آن نقش اساسی دارد و قهرمان‌های افسانه بیشتر از تخیل تغذیه می شوند.


نقش ستاد مستشاري آمريكا در ارتش پهلوي را بررسي كنيم

مجيد نجف‌پور، نويسنده «تاریخ‌شفاهی نقش نیروی‌هوایی در انقلاب‌اسلامی» گفت: مطالب خاصي در سير نگارش اين اثر به دست آوردم كه بايد به صورت مستقل به آن‌ها پرداخته شود. در اين ميان، پرداختن به اقدامات ستاد مستشاري آمريكا در ارتش ايران در زمان حكومت پهلوي پروژه جالبي خواهد شد


برپايي دوره آموزش «ثبت خاطرات رزمندگان» در تيرماه 91

مدير انتشارات عماد فردا گفت: ‌دوره آموزشي «ثبت خاطرات رزمندگان» با عنوان «گنج بي‌پايان» به مدت 3 روز در تيرماه 1391 و در 2 شهر قم و تهران برگزار مي‌شود. شناسايي و تربيت نويسندگان براي ثبت خاطرات رزمندگان هدف اين دوره آموزشي است. رضا مصطفوي با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره شرايط ثبت نام در اين دوره آموزشي كه تا 10 ارديبهشت ماه 1391 مهلت دارد، گفت: افراد بايد حداقل 3 مصاحبه با رزمندگان يا خانواده شهدا داشته باشند و متن‌هاي تنظيم شده را به نشاني emtedadmags@gmeil.com ارسال كنند.


حجت‌الاسلام ابوالحسنی منذر درگذشت

حجت‌الاسلام ابوالحسنی منذر از اساتید و نویسندگان برجسته حوزه علمیه قم شب گذشته دار فانی را وداع گفت. به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی منذر در سن 56 سالگی بر اثر عارضه قلبی به دیار باقی شتافت. پیکر مرحوم ابوالحسنی منذر صبح روز جمعه از ساعت 9 با حضور علما، روحانیون و مردم قم از مسجد امام حسن عسگری قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع می‌شود.


طرح تدوین تاریخ شفاهی با همكاری رایزنان سابق فرهنگی اجرا می شود

تهران - معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از راه اندازی طرح تدوین تاریخ شفاهی خبر داد و گفت: این طرح با تلاش و همكاری رایزنان پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور بزودی اجرا خواهد شد. محمد رضا دهشیری در چهارمین نشست دبیرخانه دائمی میثاق سفیران فرهنگی اظهار داشت: از آنجا كه باید از تجربیات رایزنان فرهنگی به عنوان نماینده‌های ایران در خارج از كشور استفاده كرد و یك طرح راهبردی برای استفاده آیندگان بدست آورد این سازمان تصمیم به تدوین این طرح كرده است.


تاریخ شفاهی انتخابات، یک پیشنهاد ضروری

یکی از معدود طرح‏های پژوهشی تاریخ شفاهی که می‏تواند به نقش اساسی مردم در مسائل سیاسی بپردازد «تاریخ شفاهی انتخابات» است. پرداختن به موضوعی مهم در یکی از بزرگترین رقابت‏های سیاسی کشور که موجب می‏شود آراء و نظرات افرادی که در این امرنقش اساسی دارند روشن شده و تجربه‏ای تلقی شود برای حال و آینده. تفاوت اساسی این موضوع تاریخ شفاهی با دیگر موضوعات انجام شده در موقعیت و زمان انجام طرح است. در دیگر طرح‏های تاریخ شفاهی معمولاً مدت زمانی از رویداد یا اتفاق مورد بررسی گذشته است.


اهمیت رابطه میان گفتار و نوشتار در تاریخ شفاهی

در حاشیۀ هفتمین نشست تاریخ شفاهی که 11 بهمن 1390 در ساختمان مشروطه کتابخانه مجلس برگزار شد، خبرنگار سایت تاریخ شفاهی با سیده میترا‌هاشمی یکی از سخنران‌ها گفت‌وگویی کوتاه داشت که در ادامه می‌آید: یکی از مهم ترین مراحل در کار تاریخ شفاهی، پردازش شواهدی است که در مصاحبه گردآوری می‌شود. سیده میترا‌هاشمی، کارشناس ارشد مطالعات معماری ایران، اظهار داشت: «تاکنون، معمول ترین روش برای پردازش در تاریخ شفاهی تحریر بوده است.


چیستی مسأله و اهمیت آن در تاریخ شفاهی-1

مسأله یا مسائلی که منجر به تولید یک اثر پژوهشی می‌شود از مهم‌ترین واساسی‌ترین ویژگی‌های امور پژوهشی است که در یک نگاه فراگیرانه از اصول جداناپذیرفعالیت‌های تحقیقاتی به شمار می‌آید. دراین میان چگونگی بیان مسأله تحقیق هم از اهمیت درخوری برخوردار است که مؤفان و پدیدآورندگان آثار پژوهشی به وسیله آن انگیزه‌ها و اهداف خود را از پرداختن به موضوعات تحقیقاتی بیان می‌نماید. اهمیت این موضوع چنان بالاست که در صورت مغفول ماندن یا کم توجهی آثار پژوهشی از درجه اعتبار فروافتاده عمرشان کوتاه می‌گردد.


گفت‌وگوی پرویز ثابتی پس از 33 سال سکوت

پرویز ثابتی مدیر امنیت داخلی و سرشکنجه‌گر ساواک پس از ۳۳ سال سکوت در گفتگو با صدای آمریکا در روز 19 بهمن 90 همانگونه سخن گفت که با تلویزیون شاهنشاهی در تهران سال ۴۹ شمسی سخن می گفت. ثابتی در این گفتگو با اشاره به عدم دخالت ساواک در مرگ غلامرضا تختی، دکتر علی شریعتی و صمد بهرنگی، اخبار غیر واقعی در مورد ساواک را زیر سئوال برد و اعلام داشت...


«نبرد درالوک»؛ خاطرات فرمانده جنگ‌های پارتیزانی در دفاع مقدس

خاطرات بچه‌هاي اطلاعات و عمليات و رزمندگان جنگ‌های پارتیزانی تا حدي دست‌نخورده و دور از کتاب‌ها باقي ‌مانده، است. آنها در قلب و خاک دشمن نفوذ كرده و مواضع او را شناسایی مي‌كردند، بدون اينكه نامي از آنها در میان باشد. خاطرات اين افراد پر از التهاب و هيجان است. دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تاكنون کتاب‌هایی همچون «چزابه، خاطرات سردار فتح‌الله جعفری»، «بَمو، خاطرات شناسایی منطقه قصرشیرین و ذهاب» «هم‌مرز با آتش، خاطرات حمید قبادی»، «جاده‌های سربی، خاطرات سردار احمد سوداگر»، «پنهان زير باران، خاطرات سردار علی ناصری» و ... منتشر كرده كه همگی خاطرات رزمندگان يگان اطلاعات و عمليات و شناسایی را دربر دارند.


سفر به درگاه بهشت؛ زیارت اروند قبول!

در این سفر من با دید دیگری به منطقه آمدم، منطقه با زبان خاصی با من صحبت كرد. شاید آن موقع ها زبانش زبان خون و شهادت بود و امروز آثار به جا مانده از جنگ با ما حرف می‌زنند. من فریادهای زیادی را شنیدم. در این سفر، مظلومیت مردم اینجا را دیدم. شهامت و اسقامتشان را دیدم. شاید آن موقع این پایداری شان را كمتر درك می‌كردم، چون آن موقع از همه جا به اینجا می‌آمدند.


نویسنده «پروانه در چراغانی»: كتاب‌ها را باید بدون اغراق نوشت

سردار شهید حسین خرازی،در عملیات‌هایی همچون فرمانده‌ کل قوا، ثامن الائمه(ع)، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، بدر، والفجر8 و کربلای 4 و 5، فرماندهی لشكر 14 امام حسین (ع) از استان اصفهان را برعهده داشت. او یكی از فرماندهان جوان سپاه پاسداران بود كه در در جریان عملیات بزرگ کربلای 5 در 8 اسفند 1365 به شهادت رسید. كتاب «پروانه در چراغانی» نوشته مرجان فولادوند توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت و ن‍ش‍ر شاهد از سال 1379 تاكنون به چاپ یازدهم و بیشترین تجدید چاپ در میان كتاب‌های منتشر شده از این شهید رسیده است.


فراخوان برای تستیمونیوس، شماره 3

تستیمونیوس، نشریه دیجیتال انجمن تاریخ شفاهی آرژانتین Asociación de Historia Oral de la República Argentina (AHORA) از همه علاقمندان دعوت می کند تا مقالات خود را برای سومین شماره این نشریه ارسال دارند. فرصت ارسال مقالات: 30 ژوئن 2012 تاریخ نشر: سپتامبر 2012


کاشت یک نهضت: کتابی که به بررسی کشاورزی ارگانیک در ساحل مرکزی کالیفرنیا می‏پردازد

سانتا کروز- کشاورزی ارگانیک طی چهار دهه گذشته از موضوعی حاشیه‏ای ‏به مبحثی مهم تبدیل شده است. کتاب کاشت یک نهضت: تاریخ شفاهی کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار در ساحل مرکزی کالیفرنیا کتاب جدیدی است که از سوی طرح پژوهشی‏ تاریخ منطقه‏ای ‏کتابخانه سانتا کروز دانشگاه کالیفرنیا منتشر شده است و به بررسی روند تکامل این روش کشاورزی می‏پردازد. کتابفروشی سانتا کروز روز 28 فوریه ساعت 7 بعد از ظهر جشنی به مناسبت انتشار این کتاب برگزار می‏کند.


موزه‏اي براي حفظ تاریخ جنبش کارگري سياهپوستان آمريکا

«زماني که شروع به کار کردم به ما فقط براي ساعات قبل از ظهر حقوق مي‏دادند.»‌ اين بخشي از گفته‏هاي مردي عينکي در طرح پژوهشی تاريخ شفاهي باربران پولمن Pullman است. اين طرح پژوهشی در گنجينه تاريخِ ساختماني در منطقه ساوث سايد South Side، که به عقيده بسياري يک جواهر پنهان است، نگهداري مي‏شود. يکي ديگر از مصاحبه‏شوندگان مي‏گويد:‌ «بيشتر درآمد ما از انعامي بود که دريافت مي‏کرديم و اگر مي‏خواستيم از ساوث برويم ديگر چيزي گيرمان نمي‏آمد.»


طرح حقوق مدنی در سایت کتابخانه دانشگاه ویرجینیا

هم اکنون یک طرح پژوهشی تاریخ شفاهی راجع به مسائل قانونی حقوق مدنی در وبسایت کتابخانه دانشگاه ویرجینیا University of Virginia Library قرار داده شده است. این طرح شامل حکایت ها و مصاحبه های وکلای حقوق مدنی ویلیام الوود William Elwood می‏شود. در این طرح که یک دهه به طول انجامید بیش از 85 مصاحبه با وکلای برجسته حقوق مدنی ضبط و ثبت شده است.


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ41

مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، یكی از منابع اطلاعاتی مورد استفاده در نوشتن شرح حال را در اختیار ما قرار می‌دهد. در طرح پژوهشی دیگر (كانتون اماس) من از مصاحبه تاریخ شفاهی برای تبدیل اطلاعات مربوط به خاطرات گروهی قابل درك از اشخاصی كه قطعاً تجربیات عمومی مشترك دارند استفاده می‌كنم. در شرح حال «وانگ فوك» بهره‌مندی من از تاریخ شفاهی در بازسازی زندگی این مرد موثر بوده است.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'