شماره 148    |    16 بهمن 1392



روند مصاحبه ویدیویی مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا

پیشینه

در 15 سال گذشته، 500 ساعت تاریخ شفاهی با کیفیت پخش ویدیویی، روش‏های سنتی تاریخ شفاهی – که در آن تناسب و تحقیق دو هسته‏ی اصلی مصاحبه هستند –  با فضای استودیویی تطبیق داده شدند. مصاحبه‏ها درباره تاریخ شرکت کارنگی Carnegie Corporation بودند که با مجموعه مصاحبه‏هایی با صاحب امتیازان کارنگی در آفریقای جنوبی، شامل اسقف اعظم بازنشسته دزموند توتو، و مصاحبه شرح زندگی جیمی کارتر که در آتلانتا با وی صورت گرفت، به اوج رسید.


دلایل مصاحبه‏های ویدیویی

ورود ویدیو(تصویر) به فرآیند تاریخ شفاهی اغلب با مجموعه مصاحبه‏های صوتی همراه است که پیش از تعیین زمان جلسه ویدیویی، به صورت متن در آمده و به مصاحبه‏شونده بازگردانده می‏شود. بنابراین مصاحبه ویدیویی فرصتی است برای تأملی عمیق تر در رابطه با موضوعات مورد بحث در مصاحبه‏های قبلی و زمانی که در آن مصاحبه‏شونده می‏تواند آگاهانه با جمعیت بیشتری را مخاطب قرار دهد. درعین حال، یکپارچگی تاریخ شفاهی، به عنوان مصاحبه ای از شرح زندگی که در آن مصاحبه‏شونده اقتدار تفسیری خود را بر نسخه رونوشت حفظ می‏کند، در مراحل اول مصاحبه، حفظ می‏گردد؛ همچنین حالا مصاحبه‏شونده از این فرصت بهره مند است که داستان خود را جهت پخش برای گروه گسترده تری از عموم مردم ضبط کند و اسناد صوتی و تصویری را فراهم نماید. این فرصت دو جانبه به بهترین نحو، قالب سنتی تاریخ شفاهی را حفظ نموده و در عین حال، سوابق تاریخی کامل تری فراهم می‏نماید که مورخان ، دانشجویان و نسل بعدی می‏توانند از آن بیاموزند. بدون شک، تاریخ بصری مسیری است که تاریخ شفاهی در قرن بیست و یکم باید در پیش گیرد تا از ضبط سخنان مصاحبه شوندگان با بالاترین درجه تخصص حرفه ای اطمینان حاصل گردد.

مراحل مصاحبه ویدئویی
مصاحبه‏های صوتی و ویدئویی به عنوان یک مصاحبه واحد نسخه برداری و فهرست‏بندی می‏شوند. صوت و تصویر با ضبط‏کننده (رکوردر) دیجیتال گرفته شده و بالافاصله پس از جلسه مصاحبه در دسترس گروه ما قرار می‏گیرند. این امر به مرکز کلمبیا برای تاریخ شفاهی اجازه می‏دهد که نوارهای صوتی و تصویری را فهرست‏بندی نماید و به این ترتیب پژوهشگران قادرند بخش‏هایی از صوت و تصویر را که مد نظر دارند به آسانی بیابند. این مسئله به تولید کنندگان صوتی و ویدئویی، مستقل یا همراه با کارمندان مرکز، اجازه می‏دهد تا از مصاحبه‏هایی که ما تولید کرده ایم همانند مطالبی که مورخان در اماکن چاپ و نشر سنتی دارند، استفاده نمایند. همانند مصاحبه‏های صوتی که قبلاً انجام شده‏اند، در رابطه با مصاحبه‏های ویدیویی نیز این مرکز، در هر مورد تعیین می‏کند که مصاحبه‏شونده تمایل دارد که مطالب مذکور چگونه به کار گرفته شوند. جلسه ویدئویی برای کلیه پروژه‏های مربوط به شرح حال به صورت اختیاری باقی خواهد ماند و مصاحبه صوتی و رو نویسی پایه و اساسی جلسات ویدئویی را به وجود می‏آورند. در رابطه با مصاحبه‏شوندگانی که مایلند تمامی اظهاراتشان روی ویدئو ضبط شود نیز این گزینه ارائه داده می‏شود.

به طور معمول، یک مصاحبه صوتی در مکانی انجام می‏شود که مصاحبه‏شونده انتخاب می‏کند: خانه یا دفتر کار. انجام مصاحبه ویدئویی با امکانات استودیویی، با توجه به تعداد خدمه و مقدار تجهیزات لازم، آسان‏تر است، زیرا ممکن است باز کردن در خانه یا دفتر به عنوان مکان مصاحبه باری بر دوش مصاحبه‏شونده باشد. جلسه ویدئویی می‏تواند به اندازه یک جلسه معمولی تاریخ شفاهی به طول انجامد، یک یا دو ساعت، اما اغلب به یک جلسه اضافی نیز لازم است که در همان روز یا روز بعد برگزار می‏گردد. زمان تنفس نیز در این میان رایج است زیرا تقریبا هر سی دقیقه، یک نوار جدید باید جایگزین گردد.

بسته به نوع ضبط، تعداد خدمه و تولیدکنندگانی که مرکز کلمبیا برای تاریخ شفاهی استخدام می‏نماید، با اصول و مراحل تاریخ شفاهی آشنایی کامل دارند. آنچه در جلسه ویدئویی رخ می‏دهد تحت اختیار مصاحبه گر و مصاحبه‏شونده است، هر چند که نفر متخصص از کارکنان تاریخ شفاهی نیز حضور دارد تا از سهولت پیشبرد کار اطمینان حاصل نماید. کارگردان یا دستیار کارگردان مرکز قبل از مصاحبه در رابطه با مطالب مورد نظر و هدف از مصاحبه و یا نحوه ی انجام آن به بحث و گفتگو می‏پردازد.

خلاصه
همان طور که در بالا ذکر شد، مصاحبه ویدئویی معمولاً یک مصاحبه صوتی یا مجموعه‏ای از مصاحبه‏ها را به همراه داشته و شخص مصاحبه‏شونده فرصت دارد تا پیش از انجام مصاحبه‏ی ویدیویی، متن پیاده شده این جلسات را مرور نماید. جهت بررسی دقیق در نحوه‏ی استفاده کارآمد از مطالب جلوی دوربین، گفتگوهایی بین مدیر طرح و مصاحبه‏گر و مصاحبه‏شونده صورت می‏گیرند. این کار باعث می‏شود تا بر خلاف اغلب مصاحبه‏های ویدیویی، مصاحبه با دقت و در آرامش انجام شود.

نوار ویدئویی، محصول اولیه‏ی تاریخ شفاهی بصری است، گر چه متن پیاده شده‏ای نیز به عنوان مرجع پژوهشگر تهیه می‏شود. یک نسخه از ویدئو نیز علاوه بر رونوشت در اختیار مصاحبه‏شونده قرار می‏گیرد.

مصاحبه‏شونده سندی را امضاء کرده و امتیاز قانونی به مرکز کلمبیا برای تاریخ شفاهی اعطاء می‏نماید تا مصاحبه‏های ویدئویی را از طریق ساز و کارهای استاندارد پخش و انتشار در اختیار عموم قرار دهد، گر چه می‏توان برخی محدودیت‏هایی را در مورد انتشار در اینترنت اعمال کرد.

برای روند مصاحبه های صوتی به این نشانی مراجعه کنید.

ترجمه: ناتالی حق‏وردیان
منبع: کتابخانه آنلاین دانشگاه کلمبیا
http://library.columbia.edu



http://www.ohwm.ir/show.php?id=2109
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.