شماره 167    |    25 تير 1393



تصویب لایحه آموزشی قتل عام ارامنه در مجلس ایالتی کالیفرنیا

پن‏آرمینین.نت–جمعه 23 می‏2014، کمیته ملی ارامنه غرب امریکا (ANCA WR: Armenian National Committee of America Western Region) اعلام کرد، کمیته تخصیص بودجه مجلس ایالتی کالیفرنیا به اتفاق آراء لایحه ‏1915 را، مبنی بر افزودن موضوع قتل عام ارامنه در فهرست عناوین تحقیقاتی در رشته‏های مربوط به علوم اجتماعی مقاطع 7 الی 12 مدارس تصویب نمود. هم چنین آسبارز گزارش داد: این لایحه که توسط آدرین ناظاریان، یکی از نمایندگان نوشته شده، به اداره کل آموزش پیشنهاد می‏نماید جنایات سال 1915 را در انتشارات و مفاد آموزشی خود بگنجاند.
لایحه 1915 که با اتفاق آراء مجمع کمیته آموزش مجلس ایالتی کالیفرنیا در اوایل آوریل به تصویب رسید، اکنون برای بررسی به صحن علنی ارسال شده است.
ناظاریان، نماینده مجلس، تصریح نمود: «با توجه به این که لایحه 1915 اکنون برای تصویب ارائه شده است، مشتاق به همکاری با سایر نمایندگان و همکاران در ANCA-WR هستم تا از تصویب فوری این اقدام ضروری اطمینان حاصل نمایم. آموزش حقوق بشر و قتل عام ارامنه عناوین مهمی هستند که باید به طور گسترده در متون آموزشی ما گنجانده شوند. این موضوع برای مدت طولانی پیگیری شده و اکنون از حمایت گسترده ای که نسبت به این اقدام صورت می‏گیرد، بسیار خوشحالم.»
پیشتر مدیر کل کمیته ملی ارامنه غرب امریکا، الن آساطوریان، نامه ای بسیار قاطع در حمایت از لایحه 1915 از جانب این سازمان نوشت و در آن اشاره کرد: «علی رغم پیش بینی‏های موجود در ساختارهای قانونی (متعاقب لایحه 1273 که در سال 1985 لازم‏الاجرا گردید)، قتل عام ارامنه در اکثریت قریب به اتفاق مدارس دولتی تدریس نمی شود. مجلس ایالتی اخیراً لایحه 659 را تصویب نموده است که مشوق گنجاندن دروس تاریخ شفاهی در تدریس موضوعات مربوط به حقوق بشر، از جمله قتل عام ارامنه است. تصویب این قانون، گامی در جهت صحیح است اما برای دستیابی به اهداف آموزشی در مدارس دولتی در سراسر ایالت کافی نیست. شرط کافی، لازم الاجرا شدن لایحه 1915 است که چنین آموزش‏هایی را اجباری نموده و ابزار لازم را در اختیار دبیران قرار می‏دهد.»
او در ادامه افزود: «در بافت تاریخ جهان مدرن، قتل عام ارامنه یکی از رویدادهای محوری بوده که بیش از هولوکاست و قتل عام‏های بعدی قدمت دارد. در نتیجه، هولاکاست (که بر اساس قانون دولتی باید آموزش داده شود) بدون تدریس قتل عام ارامنه به دانش آموزان، به خوبی قابل درک برای آنها نخواهد بود.»
در هفته‏های باقی مانده تا بررسی لایحه در مجلس ایالتی، کمیته ملی ارامنه غرب امریکا با قانونگزاران خصوصاً در ‏روز ترویج این سازمان در سال 2014همکاری نمود. در این روز 350 تن از فعالان کالیفرنیایی از جمله گروهی از دانش آموزان دبیرستان سان مارینو که آموزش قتل عام را به عنوان پروژه نهایی خود انتخاب کرده اند، با بیش از 70 قانونگزار در کالیفرنیا ملاقات کردند، تا از آگاهی آنان از حمایت گسترده و مشتاقی که نسبت به این قانون وجود دارد، اطمینان حاصل نمایند.
در روز چهارشنبه، 9 آوریل، رئیس کمیته آموزش کمیته ملی ارامنه غرب امریکا، آلیس پطروسیان و عضو اجرایی این کمیته و کای مرادیان، نویسنده، در کمیته آموزش مجلس ایالتی کالیفرنیا ‏همراه با دیگر نویسنده لایحه 1915، کاچو آچاجیان و اعضای کمیته آموزش مجلس، به ریاست جوآن بوچانان و یکی از اعضای مجمع، راکی جی چاوز، قبل از تصویب متفق الآراء لایحه، در حمایت از آن شهادت دادند.
 علاوه بر این، در اوایل سال جاری، کمیته‏های آموزش و تخصیص بودجه مجلس ایالتی، به اتفاق آراء، لایحه 659 را تصویب نمودند که توسط آدرین ناظاریان، عضو مجمع ارائه شده بود. این لایحه که هم اکنون به سنای ایالت کالیفرنیا ارسال گردیده، مدارس را تشویق می‏نماید تا هنگام تدریس قتل عام ارامنه و سایر جنایات علیه بشریت از تاریخ شفاهی استفاده کنند. لایحه 659، راه را برای ارائه لایحه 1915 باز کرد.
هنگامی که این لایحه از سوی مجلس و سنای ایالتی تصویب گردید و فرماندار آن را به عنوان قانون امضاء کرد، لایحه 1915، قتل عام ارامنه را وارد متون درسی کلاس هفتم تا دوازدم در دروس علوم اجتماعی و تاریخ خواهد نمود. در این لایحه پیشنهاد شده است تا مطالب مربوط به قتل عام ارامنه و سایر قتل عام‏ها از جمله کامبوج، روآندا و دارفور در متون آموزشی منظور شده و در اختیار دبیرانی قرار گیرند که جرائم علیه بشریت را تدریس می‏کنند.
در حال حاضر، کالیفرنیا در کنار جورجیا، ایلینویز، کانزاس، ماساچوست، مینسوتا، نیوجرزی، نیویورک، اوهایو، رودآیلند و ویرجینا یکی از 11 ایالتی است که قتل عام ارامنه را در متون درسی خود گنجانده است. نمونه متون درسی کالیفرنیا که توسط اداره کل آموزش تهیه شده، قتل عام ارامنه را به عنوان یک موضوع توصیه شده گنجانده است. با این حال، مدارس مجبور به پیروی از این متون درسی نمونه نیستند.
کمیته ملی ارامنه منطقه غرب امریکا یکی از بزرگترین و با نفوذترین سازمان‏های ترویجی مردم نهاد ارامنه امریکا واقع در غرب ایالات متحده است. این کمیته دفاتر، شعب و حامیان بسیاری را در سراسر غرب ایالات متحده داشته و هماهنگ با آنها فعالیت نموده و همچنین سازمان‏های وابسته‏ای در سراسر کشور دارد و دغدغه‏های جامعه ارامنه امریکا در طیف گسترده‏ای از مسائل بازتاب می‏دهد.

ترجمه : ناتالی حق وردیان

منبع: panarmenian


http://www.ohwm.ir/show.php?id=2295
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.