هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 96    |    8 آذر 1391

   


 

نشر الکترونیک؛ نیاز جامعه نو


همه از خداییم و به سویش باز می‏گردیم


«بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در پژوهش‌های تاریخی» در دانشگاه خوارزمی


شاه جوان تنها دقایقی با رهبران سه قدرت جهانی دیدار کرد!


احیای طرح تاریخ شفاهی بعد از چهار دهه


دوره‌های آموزشی تاريخ شفاهی دانشگاه کنتاکی


«آسمان مال من بود»؛ نگاهی به جنگ از آسمان


تاریخ رسمی جنگ هیچ‌گاه از قدم‌خیرها حرفی نزده است


راضیه تجار: «دختر شینا» با زمزمه‌ زندگی جذاب‌ شده است


معصومه سپهری، قدردانی از مستندنگاران باعث انگيزه‌بخشی می‌شود


«کوه حضرت عباس» درجنوب اروپا


گفت‌وگو با محمد افراسیابی (5)


 



دوره‌های آموزشی تاريخ شفاهی دانشگاه کنتاکی

صفحه نخست شماره 96

لکسينگتون LEXINGTON،‌ ایالت کنتاکي- امروزه ما در عصري زندگي مي‌کنيم که در آن اطلاعات به وفور پيدا مي‌شود ولي جمع‏آوري و ذخيره اين اطلاعات براي نسل‌هاي آينده به درستي صورت نمي‌گيرد. با اين حال،‌ يک طرح ملي در سطح آمریکا به رهبري دوگ بويد Doug Boyd، تاريخ‌نگار شفاهي برجسته و مدير مرکز تاريخ شفاهي لويي بي نان  Louie B. Nunn در کتابخانه‌هاي دانشگاه کنتاکي University of Kentucky Libraries، در دست اجراست که اميدوار است بتواند اين کمبود را از طريق نشر بهترين دوره‌هاي آموزشي تاريخ شفاهي در عصر ديجيتال با عنوان OHDA جبران کند.

در حال حاضر اين دوره‌ها شامل حدود 70 مقاله توسط زبردست‏ترين کارشناسان تاريخ شفاهي در دانشگاه کنتاکي، برنامه‌هاي ويدئويي با عنوان «تفکر بزرگ» (Thinking Big) و لينک‏هايي به بيش از 200 منبع اينترنتي تاريخ شفاهي است. لازم به ذکر است که اين مقاله‌ها نحوه جمع‌آوري، حفاظت و نشر تاريخ شفاهي را در بر مي‌گيرند. هزينه‌ي اين طرح را نيز موسسه خدمات موزه و کتابخانه Museum and Library Services (IMLS)  تقبل کرده و ميزباني طرح را سايت ماتريکس Matrix در دانشگاه دولتي ميشيگان بر عهده دارد.

مديريت و ويراستاري بخشي از اين طرح بر عهده خود بويد است که در کنار آن پاسخگوي سوالاتيست که در بخش «از دوگ بپرسيد»(Ask Doug) سايت مطرح مي‌شود. اين بخش با توجه به يک سري از سئوالات، بازديدکنندگان را در ايراد تصميم براي انتخاب بهترين وسيله دیجیتال ممکن با توجه به نيازهاي خاص خود براي انجام طرح‌هاي تاريخ شفاهي ياري مي‌رساند. 

سخنراني چندين تن از صاحب نظران برجسته تاريخ شفاهي و رسانه‌هاي ديجيتال در مجموعه تصويري «تفکر بزرگ» گرد آوري شده است. 

پس از اينکه مرکز نان به عنوان مرکزي پيشتاز در زمينه تفناوری‏هاي ديجيتال و تاريخ شفاهي در آمریکا مطرح شد، از بويد براي حضور در اين طرح دعوت به عمل آمد. در کنار مشغوليت‌هاي مديريتي و ويراستاري، بويد 18 مقاله از مقاله‌هاي سايت را نوشته است. همچنين دو مقاله‌ نيز توسط سارا آبدميشاني پرايس Sara Abdmishani Price، هماهنگ‏کننده مجموعه مرکز نان، در اين مجموعه ديده مي‌شود.

در کنار بويد، چندين تن از اعضاي هيئت علمي دانشگاه دولتي ميشيگان نيز در پيشبرد اين طرح همکاري دارند. اين افراد عبارتند از: استيو کوهن  Steve Cohen استاد تحقيقات، کرت دوهرست Kurt Dewhurst مدير مرکز ابتکارات فرهنگي و هنري، براد راکرد Brad Rakerd استاد علوم و اختلالات ارتباطي و دين رهبرگر Dean Rehberger مدير مرکز ماتريکس.  

يکي از کساني که در اين طرح نقش بسيار کليدي داشته رهبرگر است که استاديار گروه آموزشي مهارت نوشتن، فصاحت و فرهنگ آمريکاي اين دانشگاه نيز هست. او اميدوار است که اين طرح در آينده مبدل به مجموعه‏اي از بهترين فايل‌هاي ويدئويي براي تاريخ‌نگاران شفاهي شود. اين هدف همزمان با اين طرح رو به جلو حرکت مي‌کند.

خود بويد يک صاحب‏نظر برجسته در زمينه تاريخ شفاهي، آرشيو و فناوري‌هاي ديجيتال به شمار مي‌آيد. اخيراً او رهبري يک تيم تحقيقاتي را برعهده داشت که ايجاد، طراحي و اجراي سيستم OHMS را انجام داد. اين سيستم منبعي باز و همگام کننده فراداده‌هاي تاريخ شفاهي و وسيله‏اي ارتباطي است ميان کاربراني که در پي يافتن واژه‏اي در متن پیاده‏شده مصاحبه‌ها و يا فهرست‌ها و زمان دقيق مربوطه در فايل ويدئويي يا صوتي بارگزاري شده در سايت ماتريکس هستند.

در گذشته، بويد مدير برنامه‌هاي ديجيتالي دانشگاه کتابخانه‌هاي آلاباما، مدير هیئت تاريخ شفاهي کنتاکي، و قبل از اين‏ها ضابط ارشد مجموعه تاريخ شفاهي در انجمن تاريخ کنتاکي بوده است.

حمايت مالي طرح OHDA توسط مراکز مختلفي انجام مي‌شود مانند IMLS در مرکز علوم انساني ديجيتال دانشگاه ميشيگان IMLS at MSU Digital Humanities Center ، مرکز زندگي محلي در کتابخانه کنگره American Folklife Center at the Library of Congress، مرکز اسميتسونيان در ميراث فرهنگي و محلي Smithsonian Center for Folklife and Cultural Heritage، انجمن فولکلور آمريکا American Folklore Society، مرکز نان، کتابخانه‌هاي دانشگاه کنتاکي و انجمن تاريخ شفاهي.

براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد طرح تاريخ شفاهي در عصر ديجيتال ميتوانيد با دوگ بويد به نشاني اينترنتي Doug.Boyd@uky.edu ارتباط برقرار کنيد يا به سايت www.ohda.matrix.msu.edu مراجعه نماييد.

مرکز لويي بي نان تاريخ شفاهي در کتابخانه مرکزي دانشگاه کنتاکي داراي وجهه بين‏المللي به خاطر مجموعه بي‏نظيري از بيش از 8،000 مصاحبه تاريخ شفاهي در موضوعات مختلفي چون آپالاچيا Appalachia، سياست، سرگذشت کهنه سربازان، و صنايع مهم ایالت کنتاکي مثل اسب داري، ذغال سنگ و مشروبات الکلي است. به منظور کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين مرکز به سايت آن به نشاني www.nunncenter.org  يا www.uky.edu/libraries/nunncenter مراجعه کنيد.

ویتنی هیل Whitney Hale،
 تس پریکا Tessa Perica
19 نوامبر 2012
ترجمه: عباس حاجي‌هاشمي

منبع: uknow.uky.edu


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.