هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 99    |    6 دي 1391

   


 



همایش اِکلپ 2013

صفحه نخست شماره 99


اشاره: خبر همایش زیر که دکتر مری لارسون Mary Larson، استاد دانشگاه ایالتی اوکلاهما و رئیس برنامه تاریخ شفاهی این دانشگاه برای ما ارسال داشته است، نشان می دهد که حوزه تاریخ شفاهی در دنیای امروز با فناوری های صوتی و تصویری، بانک های اطلاعاتی و فناوری دیجیتال به شکلی تفکیک ناپذیر در هم آمیخته است. به نحوی که آگاهی از اخبار مربوط به این دانش ها لازمه کار کسانی است که در حوزه تاریخ شفاهی با ابزارهای مدرن قصد فعالیت دارند. مشارکت ده ها دانشگاه و نهاد فرهنگی و هنری در برپایی این همایش نخست گواه اهمیت فناوری و سپس درهم آمیختگی روزافزون همه شاخه های علوم در عرصه های عملی با یکدیگر است.

مجموعه کتابخانه هنرهای نمایشی اروپا (اکلپ)‌ دومين همایش بين المللي فن‌آوري اطلاعات براي هنرهاي نمايشي، دسترسي به رسانه و سرگرمي را در سال 2013 برگزار می‏کند.

زمان: 8 تا 10 آوريل 2013


عصر فن‌آوري اطلاعات بروز تغييرات شگرفي در عرصه ميراث فرهنگي را در پي داشته و همچنان به عنوان ميداني پويا و جذاب براي ظهور امكانات جديد مطرح است.  اين موج از تغييرات نتايج مهمي را در زمينه هنرهاي نمايشي با تمامي ظرفيت‌هاي عظيم خود در محتواي ديجيتال و بهره مندي از فن‌آوري‌هاي روز  داراست و مي‌تواند دريچه اي باشد در برابر هم افزايي‌هايي كه ممكن است هنوز هم شناخته نشده باشند. امروزه فناوری در كتابخانه‌هاي ديجيتال، نمايش‌هاي رسانه‌اي و آموزش به بلوغ رسيده و آماده صدور،‌ بهره‌وري، ‌استفاده و توسعه توسط عموم مردم است. 
متأثر از فضايي چنين پرجنب و جوش، مجموعه کتابخانه هنرهای نمایشی اروپا (اکلپ)  European Collected Library of Artistic Performance‌ECLAP:  مفتخر است تا برگزاري همایش فن‏آوري اطلاعات در هنرهاي نمايشي، دسترسي رسانه‌اي و سرگرمي را در سال 2013 اعلام كند. ‌اکلپ توسط بودجه مشترك كميسيون اروپا  (ICT-PSP)ايجاد شده و بهترين وسيله براي ايجاد شبكه اي از كارشناسان و خدمات دسترسي رسانه‌اي براي موسسات هنرهاي نمايشي در اروپا همراه با كتابخانه الكترونيكي براي هنرهاي نمايشي است.
در هاي همایش 2013 ‌اکلپ به روي پژوهشگران، صاحبان حرفه‌هاي مختلف، موسسات، تكنيسين‌ها، و فعالان عرصه هنرهاي نمايشي، فن‌آوري اطلاعات، سرگرمي‌هاي رسانه‌اي، فن‌آوري‌هاي افزايش يادگيري، سيستم‌هاي هوشمند رسانه‌اي، سيستم‌هاي صوتي، ميراث فرهنگي، داده‌هاي باز (open data)، مديريت محتوي، مدلهاي معنايي، استانداردهاي فراداده‌اي، و بسياري موارد ديگر باز است. هدف اين همایش ايجاد انجمني‌ست كه در آن افراد و موسسات پيشرفت‌گرا در رشته‌هاي حرفه‌اي فوق بتوانند با هم همكاري داشته باشند و به نتايجي برسند. ما صميمانه از همه‌ي گروه‌ها و افراد علاقه‌مند دعوت مي‌كنيم طرح‌هاي پيشنهادي خود را به بخش‌هاي مختلف همایش به عنوان رويدادهاي مختلف، جلسات، مقالات، پوستر و نمايشگاه‌ ارائه دهند. فضايي مناسب شامل غرفه و ميز و صندلي‌هاي مورد نياز براي ارائه دهندگان در هر جلسه نمايش محيا شده است. اين همایش همچنين از جلسات ارائه پوستر و جلسات نمايشي نيز پشتيباني مي‌كند.
همایش 2013 اکلپ همچنين از سخنراني افراد برجسته در رشته‌هاي فوق نيز دعوت به عمل مي‌آورد و در حال حاضر در پي كنار هم قرار دادن مجموعه اي از كارگاه‌هاي آموزشي و يا جلسات و پانل‌هايي تحت يك سري از استاندارها است.
اين همایش متشكل از مقالات سطح بالايي خواهد بود كه در يك كتابچه به چاپ خواهند رسيد و براي آن شماره شابك صادر خواهد شد و به دست برترين موتورهاي نمايه ساز سپرده خواهد شد. در همایش سال گذشته (2012) 36% از مقاله‌هاي ارسال پذيرفته شدند.
برگزاركنندگان:‌ دانشگاه فلورانس، ايتاليا؛ دانشگاه ليدز؛ دانشگاه صنعتي ملي آتن در يونان؛ موسسه صوت و تصویر هلند؛ دانشگاه كمبريج، انگلستان؛ دانشگاه کاستیلا لا مانکا Castilla La Mancha، اسپانيا؛ دانشگاه گلاسگو، انگلستان؛ دانشگاه رم لاساپينزا Rome La Sapienz، ايتاليا؛ دانشگاه آمستردام، هلند؛ بنياد دیجیتال رنسانس Fondazione Rinascimento Digitale، ايتاليا؛ آرشيو داریو فو و فرانکا ریم Dario Fo & Franca Rame Archive، ايتاليا؛ موسسه عالی موسیقی، هنر و سرگرمی پورتو Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo do Porto، پرتقال؛ شرکت مدیریت محتوی اکس مدیا تک AXMEDIATECH در ايتاليا؛ جشنواره بین المللی فیلم زنان کرتیل Créteil، فرانسه؛ موسسه فرهنگ لهستان وابسته به دانشگاه ورشو، لهستان؛ موزه هنرهای نمایشی و موسسه تئاتر بارسلون Museu de les Arts Escèniques Institut del Teatre deBarcelona، اسپانيا؛ خانه هنرهاي نمايشي لابلونLa Bellone، بلژيك؛ موزه لوبلیانا، اسلوونی؛ موسسه تئاتر مجار، مجارستان؛ و موزه باستانشناسي و مردمشناسي پرتغال.

موضوعات عمومی مورد نظر همایش شامل موارد زیر است، البته محدود به آنها نیست:

حاشیه نگاری و برچسب زدن در رسانه ها، راه حل ها و اینترفیس ها
شبکه سازی رسانه و محاسبات معنایی
فناوری ها و سلوشن های رسانه جمعی
کاووش چندرسانه ای و رسانه های متقاطع (Cross Media)
ابزارها و سلوشن های تلفن همراه
سیستم های متعامل چند رسانه ای
توصیه هاو پیشنهادها، هوش جمعی
تحلیل، نماسازی و چکیده سازی تصویری
سیستم های مشترک و همکار
پردازش چندزبانی و زبان طبیعی
روش های دیجیتال سازی و ذخیرسازی محتوی
مدل ها و ابزاهای تولید محتوی
بانک اطلاعات باز و در دسترس به صورت آنلاین، رسانه مجتمع
نمایه سازی و جستجو، فیلترینگ، بازیابی اطلاعات، تحلیل عاطفی
ابزارها و الگوهای کیفیت، نقشه ریزی و هضم ابرداده ها
سلوشن های solutions مبتنی بر ابر Cloud
تولید، مصرف، بازمصرف خلاقانه محتوی دیجیتال
فناوری های خلاقانه برای میراث فرهنگی
فناوری ها و سلوشن های اجرای زنده
پرزادش صوتی و ابزارهای رویدادها و تاسیسات بزرگ
فناوری ها و ابزارهای سه و چهار بعدی
سلوشن های واقعیت افزوده
سیستم های مدیریت مالکیت فکری
مدل های تجاری
حفاظت از داده ها و رسانه

موارد ارسالی برای همایش باید نسخه نخست بوده و از سوی نشریه و یا همایش دیگری منتشر نشده باشند. کمیته برنامه ریزی اکلپ موارد ارسالی (مقالات، پوسترها، محتوی نمایشگاهی) را بررسی کرده و برخی را برای ارایه انتخاب می کنند. تنها موارد منتخب این کمیته در همایش اکلپ 2013 ارایه شده و سپس منتشر خواهند شد.

تاريخ‌هاي مهم:
ارسال طرح‌هاي پيشنهادي جلسات : 21 دسامبر 2012
ارسال مقالات به General Track:‌31 ژانويه 2013
ارسال مقالات مربوط به جلسات:‌31 ژانويه 2013
ارسال مقالات مربوط به جلسه ارائه پوستر: 31 ژانويه 2013
ارسال مقالات براي نمايشگاه: 31 ژانويه 2013
پاسخ به نويسندگان: 15 فوريه 2013
نسخه آماده دوربين در فرمت صحيح word (Springer, PENDING)، 28 فوريه 2013
تاريخ همایش:‌8 تا 10 آوريل 2013
محل برگزاری: تالار نمایش هلنا سا کستا Teatro Helena Sá e Costa www.esmae-ipp.pt
نشانی: Rua da Alegria, 503 - 4000-045 Porto

براي کسب اطاعات بيشتر به نشاني‌هاي اينترنتي زير مراجعه نماييد و يا با ايميل اکلپ تماس حاصل فرماييد:
info@eclap.eu

پرتال اکلپ:
http://www.eclap.eu

صفحه ویژه همایش:
http://www.eclap.eu/eclap2013

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: eclap


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.