هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 118    |    22 خرداد 1392

   


 

برخی چالش‏های آموزش در تاریخ شفاهی در ایران


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (6)


نبردهای اوباما


۲۸۰ ساعت مصاحبه با ۱۱۰ نفر در طرح تاریخ شفاهی اصناف مشهد


سویه‌هایی از تاریخ شفاهی


مبارزه لري بِرد در برابر دومينيك ويلكينز


کلاس تاریخ زنده برای شاگردان دبیرستان برت هارت


تاریخ شفاهی آتش نشانی شهر اسکس


اخباری از کتابخانه کنگره امریکا


گفتگو با: همایون اسعدیان درباره ساخت سریال دا


اهمیت «تاریخ ناشناختة» سیاهپوستان ورمونت


 



اخباری از کتابخانه کنگره امریکا

صفحه نخست شماره 118

طرح تاریخ کهنه‌سربازان با راه‌اندازی چهارمین بخش وب به کهنه سربازان ویتنام می پردازد.

با راه‌اندازی آخرین بخش از طرح  تاریخ کهنه‌سربازان =(VHP) (Veterans History Project) به نام  مجموعه وب‌سایت ویژه "تجربه جنگی" که کار آن به مدت یکسال به طول کشید، مراسم یادبود پنجاهمین سال جنگ ویتنام را در 24 می برگزار ‌شد. "جنگ ویتنام: نگاهی به گذشته، قسمت چهارم" روایت های مختلف زمان جنگ این کهنه‌سربازان را که در جنگ ویتنام خدمت کرده‌اند، به تصویر می‌کشد. کهنه‌سربازان در این مجموعه، درباره رسته‌های مختلف، مناطق مختلف خدمت و وظایف نظامی توضیحاتی ارائه دادند. این گزارش های شگفت‌آور شخصی به صورت دیجیتالی درآمده و در وب‌سایت طرح تاریخ شفاهی کهنه‌سربازان www.loc.gov/vets/ قابل دسترسی است.


یکی از روایت های تاریخ شفاهی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، داستان جل تولفسن (Kjell Tollefsen) خلبان بالگرد است که با گروهان یکصدو هشتادو هشتم بالگردهای جنگی که  این واحد به نام  "بیوه های سیاه" (1) شناخته می‌شد، بیش از 1000 ماموریت در ویتنام  انجام داد. باوجود شرایط خسته‌کننده، تعهد او و همرزمانش، ترک ویتنام را حتی در پایان دوران ماموریتش مشکل ساخت.
در این قسمت شرح‌حال کهنه‌سربازانی نظیر مارک رایان بلک (Mark Ryan Black)، یکی از افراد نیروی دریایی که نامه‌هایش را به صورت صوتی برای خانواده‌اش ارسال می‌کرد و در  1967 در طی عملیاتی درگذشت و دان شول (Don Schol) هنرمندی که در برنامه هنری رزمی ارتش شرکت داشت، نیز آورده شده است.

علاوه بر مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، چندین مجموعه از نسخه‌های دست‌نوشته و عکس نیز وجود دارد. مجموعه  ادوین مارک تراوژنسکی (Edwin Mark Trawczynski) یکی از امدادگران پزشکی ارتش، مجموعه‌ای بصری از تجربیات او در این کشور ارائه می‌کند. عکس های مستند بسیار او، تصویری از زندگی روزانه مردم ویتنام را به تصویر می‌کشد، و مکاتبات او با اعضای خانواده‌اش، تجربیات او از روز دوم حضورش در ویتنام را تا یک ماه قبل از خروج او از این کشور روایت می‌کند.


کنگره، طرح تاریخ شفاهی کهنه‌سربازان را درسال 2000 به وجود آورد تا خاطرات دست اول کهنه‌سربازان جنگ امریکا از جنگ جهانی دوم تا جنگهای معاصر گردآوری، حفظ و قابل دسترسی گردد، تا نسلهای آینده بتوانند خاطرات کهنه‌سربازان امریکا را به طور مستقیم از آنها بشنوند و درک بهتری نسبت به واقعیتهای جنگ داشته باشند.


(برای اطلاعات بیشتر به سایت www.loc.gov/vets/ مراجعه کنید و یا با تلفن رایگان تماس بگیرید یا پیام بگذارید 5848-371 (888). در  آر، اس، اس (RSS) طرح تاریخ شفاهی ثبت نام کنید تا  اخبار طرح تاریخ شفاهی را به صورت دوره‌ای و در صورت به روزرسانی دریافت کنید. )


کتابخانه کنگره در سال 1800 م. در قدیمی‌ترین بنیاد فرهنگی فدرال کشور آمریکا تاسیس شد. این کتابخانه می‌کوشد تا دانش و خلاقیت مردم آمریکا را با مجموعه‌ها، برنامه‌ها و خدمات رسانی خود ارتقا دهد. بسیاری از منابع غنی کتابخانه از طریق سایت www.loc.gov. قابل دسترسی خواهد بود.



(1) بیوه سیاه Black Widow (عنکبوت امریکایی Latrodectus mactans که ماده ی آن بدنی سیاه دارد و نیش آن زهرین است)

مگان هریس (Megan Harris)،
مونیکا موهیندرا (Monica Mohindra)
ترجمه: عادله حاجی میرزایی

منبع: loc.gov


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.