هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 124    |    2 مرداد 1392

   


 



نشستی در مورد طرح تاریخ شفاهی کارخانه بوئینگ در شهر ویچیتا

صفحه نخست شماره 124

کارکنان شرکت بوئینگ در فوریه سال 1945 به مناسبت تولید هزارمین هواپیمای B-29 در کارخانه شهر ویچیتا(Wichita) پول‏ها و سکه‏های خود را برای کمک به موسسه خیریه مارچ  آو دایمز(March of Dimes) روی هم گذاشتند. این کمک‏ها که با هدف مبارزه با بیماری فلج اطفال جمع آوری شده بود، بالغ بر 10562 دلار شد. واحد ویچیتای شرکت هواپیماسازی بوئینگ پیش از پایان دادن به تولید خود در این شهر حدود 1800 هواپیمای B-29 تولید کرد.

جلسه بررسی تاریخ شفاهی کارخانه بوئینگ در شهر ویچیتا اواخر ماه گذشته میلادی در موزه تاریخ بخش ویچیتا- سجویک Wichita-Sedgwick برگزار شد. این جلسه به بررسی ساعت‏ها نوار ویدئویی ضبط شده از 21 نفر شامل سیاستگذاران، کارکنان بوئینگ و دیگر افرادی ‏پرداخت که از بسته شدن کارخانه در این شهر، که مدت‏ها به عنوان پایتخت هوایی دنیا از آن یاد می‏شد، تاثیر پذیرفته اند. در این جلسه نحوه شروع طرح و دستاورد‏های آن مورد بحث قرار گرفت.

اریک کیل(Eric Cale) مدیر موزه تاریخ بخش ویچیتا- سجویک در این رابطه اظهار داشت: ما از این دیدگاه به موضوع نگاه کردیم که مسائل سردرگم کننده کدامند؟ و مردم بیشتر علاقه‏مند به شنیدن مطالبی در مورد کدام افراد هستند؟

جمعیت سبز آرچی(Archie Green Fellowship) از مرکز زندگی قومی آمریکا در کتابخانه کنگره مبلغ 19 هزار دلار به شورای مردمی کانزاس اعطا کرد. این شورای ایالتی جزو پنج شورایی بود که چنین کمکی در سطح ملی و با هدف پیگیری فرهنگ و سنت‏های کارگران آمریکایی به آنها اعطا شد.

مورل ریدل(Murl Riedel) مدیر کمک‏های شورای مردمی کانزاس که مرکز آن در توپکا(Topeka) واقع است، گفت: وقتی شرکت بوئینگ اعلام کرد از ویچیتا خارج می‏شود، تازه چند نمایشگاه سیار با عنوان «روش کار کردن ما» برگزار کرده بودیم که در آن به چگونگی تغییر نیروی کار در کانزاس طی سال‏ها پرداخته شده بود. در این نمایشگاه‏ها مناطق تحت بررسی ما بیشتر روستایی بودند.

آن موقع حس می‏کردیم که روایت دیگری را در مورد داستان کار در کانزاس از دست می‏دهیم. اما وقتی شرکت بوئینگ اعلام کرد که از ویچیتا خارج می‏شود با خود اندیشیدیم که با روایت همیشگی نحوه تغییر کار در یک جامعه روبرو هستیم.

با کارگران قبلی و فعلی بوئینگ، افرادی همچون کارل بروئر(Carl Brewer)، شهردار ویچیتا و دیگرانی که این جابجایی بر آنها اثر می‏گذاشت مثل رستوران‏ها ومالکان مغازه‏های وثیقه‏گذاری، مصاحبه کردیم.
کیل افزود: شرکت بوئینگ در تاریخ ویچیتا بخش مهمی را به خود اختصاص داده است و امیدواریم تاریخ نگاران به این دیدگاه برسند که آنچه ثبت می‏کنند جز این نباشد، چراکه این اطلاعات به مرور از دست می‏رود و با گذشت زمان جزییات آن کم رنگ می‏شود.

لوید استیرمن(Lloyd Stearman)  که خود اهل کانزاس است، در سال 1927 شرکت هواپیمایی استیرمن Stearman  را به این شهر منتقل کرد. در سال 1929 کارخانه وی تقریباً قربانی درگیری‏های بازار بورس شد، اما پیوستن استیرمن و شرکت هواپیمایی بوئینگ به شرکت هواپیمایی و حمل و نقل ایالات متحده باعث نجات استیرمن گردید.

تمام مصاحبه‏های این طرح و نسخ پیاده‏شده آنها در موزه ویچیتا، انجمن تاریخ کانزاس در توپکا و مرکز زندگی قومی آمریکا در واشینگتن دی سی نگهداری می‏شود.

 ریدل دراین باره اظهار داشت: انتخاب موزه ویچیتا تا حدی به دلیل کار مشابهی بود که قبلاً با شورای مردمی کانزاس در مورد اعتصاب داروخانه داران داکوم(Dockum) در سال 1958 انجام داده بودیم.

نوشته بسی تنر(Beccy Tanner)
از روزنامه ویچیتا ایگل (The Wichita Eagle)

ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: kansas


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.