هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 124    |    2 مرداد 1392

   


 



تاریخ شفاهی زندگی بومی آلاسکا

صفحه نخست شماره 124

طرح جووک باکس بر اساس شناخت بومی، برنام‏های با عنوان «یخ دریایی در بارو» را به برنامه‏های خود اضافه می‏کند.
طرح جووک باکس، بخش دیجیتال برنامه تاریخ شفاهی دانشگاه آلاسکا فیربانکس University of Alaska  Fairbanks، از برد تحقیقاتی اقیانوس آرام شمالی کمک مالی دریافت کرده تا قسمت جدید چند رسانه ای «یخ دریایی در بارو Barrow» را راه اندازی کند. کمک مالی   شصت و یک هزارودویست و پنج دلاری به مقامات کتابخانه المر ای. راسموسن Elmer E. Rasmuson Library  به دانشگاه آلاسکا فیربانکس این اجازه را می‏دهد تا مصاحبه‏ها در منطقه بارو را ضبط نموده و مصاحبه‏های موجود را که توسط دیگر محققین صورت گرفته را پیاده کنند.

طرح جووک باکس به عنوان راهی برای ادغام ضبط برنامه‏های تاریخ شفاهی که همراه با عکس، نقشه و متن هستند، بوجود آمد. در حال حاضر جووک باکس شامل بیش از 35 طرح در سراسر آلاسکا بوده که هر کدام از آنها به یک موضوع یا منطقه خاص پرداخته است. مقامات کتابخانه سعی بر این دارند که تمام این ضبط‏ها در مجموعه تاریخ شفاهی به صورت دیجیتالی در دسترس قرار بگیرند.

این برنامه تاریخ شفاهی، قسمتی از مجموعه مناطق آلاسکا و قطبی کتابخانه المرای. راسموسن دانشگاه آلاسکا فیربانکس است. این برنامه در سال 1981 برای جمع‏آوری و مدیریت برنامه‏های ضبط شده  صوتی و تصویری که از جنبه‏های مختلف به تاریخ آلاسکا مربوط می‏شدند، شکل گرفت. مجموعه شامل بیش از 9000 نوار مصاحبه است که در آنها با سیاستمداران، کاوشگران و بومیان مسن مصاحبه‏هایی  صورت گرفته است.

مجموعه‏های اصلی شامل این موارد هستند: «آوازها و افسانه‏های بومی آلاسکا» توسط انجمن کتابخانه آلاسکا، «دوران نخستین آلاسکائی‏ها» توسط انجمن تاریخی تنانا – یوکونTanana-Yukon، «برنامه اسکان بومیان سالمند آلاسکا» توسط گروه مطالعات بومی دانشگاه آلاسکا فیربانکس و «در مسیر ضبط صدای قدیمی ها»با سرمایه شرکت نفت انگلستان.

برای اطلاعات بیشتر به سایت jukebox.uaf.edu/site7  مراجعه کنید.

ترجمه: علی محمد آزاده

منبع: juneauempire


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.