هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 151    |    7 اسفند 1392

   


 



عکاسان جنگ

صفحه نخست شماره 151

عکاسان جنگ-3
(عراق علیه ایران 1367-1359)
احمد علیزاده نوحی
چاپ اول:1392، تهران، 148 صفحه مصور
شمارگان: 1500 نسخه، قیمت: 250000 ریال

 

کتاب «مجموعه عکاسان جنگ (عراق علیه ایران)» ویژه آثار احمد علیزاده نوحی تیرماه 1392 در مراسم افطاری بنیاد فرهنگی روایت فتح رونمایی ‌شد.

این کتاب عکس‌های سال‌های 1359 تا 1367 علیزاده نوحی را در بر دارد و در 148 صفحه با 112 عکس سیاه و سفید با جلد سخت منتشر شده است.

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس قصد دارد آثار تمامی عکاسان دوران جنگ تحمیلی را در قالب «مجموعه کتاب‌های عکاسان جنگ (عراق علیه ایران)» منتشر کند.

لازم به ذکر است، توضیحات عکس‌ها و زندگینامه عکاس به دو زبان فارسی و انگلیسی درکتاب آمده است.

 

متن ابتدای این کتاب، از شهید سید مرتضی آوینی است:

 

از ویژگی‏های این کتاب، کیفیت عکس‏ها و ترتیب آنها است؛ به طوری که با ورق زدن آن به تدریج داستانی برای مخاطب، توصیف می‌شود. داستانی که مخاطب می‏تواند افکار درون ذهن خود را همراه با راوی تاریخ، تلفیق کند. از احساسات درونی که با دیدن هر عکس رشد می‏کند تا سنجش شنیده‏ها و تطابق آن با عکس‏ها!

برخی عکس‏های کتاب، شاید هزاران حرف برای گفتن داشته باشند. ابتدا تصاویر حاشیه رود کارون، خیابان شیرو خورشید، خیابانها و نخلستانها، خانواده‏های روستایی و گذران زندگی عادی، منازل، مشاغل و معیشت در آبادان، اهواز و خرمشهر را در سالهای 1342 تا 1353 و 1354 نشان می‌دهد.

رفته رفته عکس سالهای 1358 به بعد رامی‏توان با هم مقایسه کرد، نمای خیابان و بازار و میدان تا خانه‏هایی که سقف آنها خراب شده یا با خاک یکسان شده و کودکان شهید (آبادان، روستای شطیط، 23 شهریور 1361، شهادت کودکان خانواده روستایی در اثر گلوله باران مناطق مسکونی).

نمونه‏هایی دیگر از این توضیحات:

-خرمشهر، ساحل کارون، سوم خرداد 1361، سجده ی شکر برای آزادی خرمشهر

{درک شنیده‏ها: آزادی خرمشهر واقعا یک معجزه الهی بود؛ شاید اگر خرمشهر آزاد نمی شد، حالا  از ایران چیزی باقی نمی ماند، شاید سرنوشت ایران هم مثل فلسطین اشغالیمی‏شد!}

-خرمشهر، ساحل غربی رود کارون، سوم خرداد1361، تخریب پل پس از سقوط شهر توسط ارتش عراق
-خرمشهر، ایستگاه راه آهن، 5 خرداد 1361، ویرانه‏های یپس از اشغال
-خرمشهر، بازار، خیابان فردوسی، تیر 1361، ویرانه‏های پس از اشغال

عکس حاشیه پل رود کارون در خرداد 1361، پس از آزادی خرمشهر پر از حرف‏های ناگفته است برای نسل جوان؛ شاید با دیدن تصاویر و عکس‏هایی این چنین بتوانند شنیده‏هایشان را لمس کنند و تاریخ کتاب درسی شان و شنیده‏های شفاهی را بهتر درک کنند.

عکس‏های این عکاس و همچنین مبادرت به چاپ آنها کاری شایسته  است برای اینکه نسل جدید قدر این آب و خاک را بهتر بدانند.

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.