هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 153    |    21 اسفند 1392

   


 

تاریخ شفاهی شهدا، یک ارزیابی


کالبدشکافی موضوعات تاریخ شفاهی ایثار و شهادت


نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران برگزار شد


خدمات و تعاملات متقابل علم اطلاعات و دانش‌شناسی با تاریخ شفاهی


نیروهای مذهبی در دوران پهلوی دوم -7


درگذشت عبدالمجید مجیدی؛ آخرین رئیس سازمان برنامه و بودجه دوران پهلوی


يادي از محمود استادمحمد «در واپسین واژه‌ها... ناتمام!»


یاد استاد در سالگرد درگذشتش


دکتر احسان شریعتی مطرح کرد : ناگفته های جدید از اختلاف نظرهای شریعتی با بازرگان و مطهری


مرزهای فلوریدا: مؤلفی که انواع تاریخ شفاهی را ضبط کرد


به یاد بود کیم لیسی راجرز


دوازدهمین همایش بین‌المللی جهت‌گیری‌های جدید در علوم انسانی


«موهبت خاطره»: همایش انجمن ملی تاریخ شفاهی نیوزیلند


هجدهمین همایش انجمن بین المللی تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی: سمینار روش‌های داستان زندگی


 



به یاد بود کیم لیسی راجرز

صفحه نخست شماره 153

کیم لیسی راجرز(Kim Lacy Rogers)، چهره برجسته تاریخ شفاهی، روز جمعه 21 فوریه به طور غیرمنتظره در خانه خود در کارلیسل(Carlisle) ایالت پنسیلوانیا درگذشت. او استاد رشته تاریخ و مطالعات آمریکا در دانشکده دیکینسون(Dickinson) بود. کیم با وجود بیماری همچنان به تدریس ادامه می‌داد و تنها چند روز قبل از فرا رسیدن شصت و سومین سالروز تولدش درگذشت.

کیم راجرز کمی بعد از دریافت درجه دکتری از دانشگاه مینه سوتا در سال 1983، شروع به تالیف مطالبی کرد که خیلی زود به تأثیرگذارترین مجموعه کتب و مقالات مرتبط با تاریخ شفاهی بدل شد. بیشتر تحقیقات او مربوط به جوامع آفریقایی آمریکایی در دیپ ‌ساوث(Deep South)، به خصوص در نیواورلئان و دلتای می¬سی¬سی¬پی بود. او به همراه پروفسور جری وارد (Jerry Ward) از دانشکده توگالو(Tougaloo)، طرح تاریخ شفاهی دلتا را هدایت کرد که از سال 1995 تا سال 1998 مجموعه ای از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی را به انجام رساند.

بینش، عمق و گستردگی مشخصه کار راجرز بود. تألیفات فراوان او شامل این موارد می‌شود: روایت‌های نهضت حقوق مدنی نیوارولئان (1993)؛ مصاحبه تعاملی تاریخ شفاهی (ویرایش مشترک با اوا مک¬ماهان[Eva McMahan]) (1994)؛ داستان‌های زندگی و ضربات روحی: چشم‌انداز بین‌المللی (ویرایش مشترک با سلما لیدسدورف[Selma Leydesdorff])(1999)؛ زندگی و مرگ در دلتا: روایت‌های آفریقایی‌های آمریکایی از خشنونت، ارتجاع و تغییر اجتماعی (2006)، که جایزه کتاب انجمن تاریخ شفاهی سال 2007 و نیز جایزه شورای ملی برای کتاب تاریخ شفاهی در سال 2008 را از آن خود کرد. او به دلیل علاقه به مذاهب شرقی، به هنگام مرگ نیز در حال تحقیق در مورد تکثرگرایی مذهبی معاصر در جنوب غربی آمریکا بود.

راجرز در سال 1983 به دانشکده دیکینسون پیوست و در آنجا به تدریس دروسی در مورد تاریخ اخیر آمریکا، تاریخ شهری و تاریخ خانواده و جنسیت پرداخت. او به همراه همکارانش جرمی بال(Jeremy Ball) و امی ولادارسکی (Amy Wlodarski) در سال 2010 جایزه آموزش عالی انجمن تاریخ شفاهی را برای مجموعه دروسی با عنوان، «اجزای آزادی سیاهان: آفریقای جنوبی و می سی سی پی» دریافت کرد. او همچنین مدیر مرکز مطالعات جامعه دیکینسون بود که خود در تاسیس آن بسیار موثر بود.

علاوه بر این راجرز نقشی اساسی در انجمن تاریخ شفاهی داشت. او رئیس کمیته انتشارات بود و در اواخر دهه 1990 در شورای انجمن تاریخ شفاهی و سپس مجدداً به عنوان یکی از مقامات این انجمن از جمله رئیس انجمن طی سال‌های 2005ـ2004 خدمت کرد. برپایی دفتر اجرایی انجمن تاریخ شفاهی در دانشکده دیکینسون از سال 1999 تا 2012 به خاطر فعالیت‌های او بود.
فقدان او بسیار محسوس خواهد بود.

کلیف کان(Cliff Kuhn)
مدیر اجرایی
انجمن تاریخ شفاهی آمریکا

ترجمه: اصغر ابوترابی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.