هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 160    |    31 ارديبهشت 1393

   


 



يازدهمين همایش جهانی: معنای مردن و مرگ

صفحه نخست شماره 160

شنبه اول نوامبر تا سه شنبه سوم نوامبر سال 2014
پراگ، جمهوری چك

اشاره: چندی پیش نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی تحت عنوان تاریخ شفاهی ایثار و شهادت برگزار شد. نگاه به مقوله مرگ پیش و بیش از آن که موضوعی فیزیکی/پزشکی تلقی گردد، مقوله ای بسیار پیچیده و چند وجهی است که با عناصر فرهنگی هر جامعه ای عجین است. آیین ها، باورها و اسطوره هایی که پیرامون موضوع مرگ در هر جامعه حضور دارند، نگاه مردم به آن را ترسیم می‏کنند. فراخوانی که در زیر خواهید خواند نشاندهنده این تفاوت عمیق میان جامعه ما و جامعه غربی است.

فراخوان مقالات
اين همایش درون و بين رشته‏ای به بررسی مردن و مرگ و راه‏هايی كه اثرات فرهنگی به مردن، تجربه كلی مردن، و نحوه به يادآوردن فردی كه مرگ را تجربه كرده مربوط می‏شود، می‏پردازد. طی چهار دهه گذشته تحقيقات در مورد مرگ‏شناسی به طرز چشمگيری افزايش يافته است. اين همایش خاص به دنبال ارائه مجموعه‏ای گسترده از ديدگاه‏ها‏يی است كه روابط درونی و تعامل‏ها‏ی موجود ميان مرگ و فرهنگ را دنبال، تفسير و يا تعبير می‏كنند. فرهنگ نه تنها بيانگر و نمايانگر نظراتی در مورد «يك مرگ خوب» و معيارهای پذيرفته‏ای كه به دنبال دستيابی به آن است بلكه در عين حال هم به عنوان حامل و واسطه‏ای است كه از طريق آن معنای مرگ منتقل می‏شود و درك می‏شود. همچنين متاسفانه گاهی اوقات فرهنگ باعث تسهيل مرگ از طريق خشونت می‏شود.

امروزه افراد زيادی در سراسر جهان  به طور فزاينده‏ای نقش منفعلی در اهميت دادن به مرگ، و حمايت از كسانی كه در سوگ از دست دادن كسی هستند، دارند. با در نظر گرفتن اين كه در جوامع سنتی  مرگ، احترام به مرده و مراقبت از داغديده  همواره يكی از شاخص‏ها‏ی اساسی و اجتناب‏ناپذير زندگی بوده، در همایش امسال تأكيدی اساسی بر  يافتن ارتباط‏ها‏  ميان فن‏آوری‏ها‏، قطب‏ها‏ی رسانه‏ها‏ی اجتماعی و شيوه‏ها‏ی ارائه خدمات بهداشتی نوين و راه‏های تأثير آنها بر موضوعات و تصميم‏ها‏ی مربوط به پايان زندگی شامل تجربه از دست دادن كسی و سوگواری است. برگزاركنندگان اين همایش از مقالاتی كه به ويژه نحوه تغيير شكل يافتن رويكردهای كنونی ما در قبال مرگ و نحوه برخورد بيماران، كاركنان و بازماندگان در ميان اين مراكز مراقبتی و يادبود توسط اين عوامل را مورد ارزيابی قرار ميدهند، استقبال می‏كنند.

علاوه بر اين برگزاركنندگان اين همایش از مقالاتی كه به تغييرات در سياست، پروتكل و يا قوانين مربوط به كمك به مردن، مرگ آگاهانه/ناگاهانه با رضايت شخص و خودكشی كه با كمك صورت گرفته می‏پردازند، استقبال می‏كنند. با در نظر گرفتن تغيير قوانين در خصوص اين گونه موضوع‏ها‏ در بسياری از كشورهای اروپايی، نظريه‏ها‏ی مربوط به اين موضوع‏ها‏ به طور ويژه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  ما همچنين از نظريه‏ها‏يی كه گفتگوهايی در مورد واژگان تاريخي، نژادشناسي، هنجاری، سواد، فلسفی، هنری، سياسی و ساير واژگان كه بيانگر ارتباطی بين مرگ و فرهنگ هستند استقبال می‏كنيم.

از پيشنهادهايی به صورت ارائه حضوری، اجرای عملی، كارگاه‏ها‏ و  ميزگردهای از پيش شكل گرفته به هر يك از ساير موضوع‏ها‏ی اصلی اضافه شده به موضوع‏ها‏ی همایش كه در زير آمده استقبال می‏شود:

1- سيستم‏ها‏ی مراقبت بهداشتی: بيماران، كاركنان و مؤسسات
-  سيستم‏ها‏ی نوين مراقبت‏ها‏ی بهداشتی و مراقبت از فرد در حا ل مرگ
- مراقبت‏ها‏ی ارام بخش موقت
- آسايشگاه
- آسايگاه سالمندان سالخورده در اماكن نمونه
- مراقبت از مرگ‏ها‏ی خودخواسته و اورژانس
- آسايشگاه سالمندان/تأسيسات با مهارت/ تأسيسات مراقبت در خانه برای سالمندانی كه با كمك زندگی می‏كنند
- استعداد‏ها‏ی درمانی در مديريت درد و كنترل نشانه
- سنجش‏ها‏، محرك‏ها‏، قواعد روانشناسی، و  توصيه‏نامه‏ها‏
- تداوم مراقبت‏ها‏ در مراكز درمانی
- مراقبت‏ها‏ی مربوط به رشته‏ها‏ی مختلف
       
                                                           
2-   رابطه پرستار مراقب و بيمار
- برتری‏ها‏ و تعهدات پرستار مراقب (يا پزشك)
-  رفتار درمانی به شيوه پدرانه و احترام به بيمار، خودمختاری
-  واقعيت‏گويی
- رضايت آگاهانه
- دارو در غرب برای يك جامعه چندفرهنگی
- درمان‏های بحث‏برانگيز در رابطه پزشك و بيمار
- تضاد منافع، مشكلات آگاهی
- فشارهای روانی مراقب/ اتمام توان مراقب/ فرسودگی توان دلسوزی
- در كنار كسی كه در حال مرگ است بودن
- چالش‏ها‏ / موانع بر سر راه ارزيابی


3- موضوع‏ها‏ و تصميم‏ها‏ی پايان زندگی
- تعريف مرگ
- پيوند عضو و اهدا عضو
- تاثير قواعد ماورالطبيه اخلاقی در پايان زندگی
- غير تبهكار بودن
- نيكوكار بودن
- خودمختاری
- تشويش مرگ
- انتخاب مرگ
- راهنمايی‏ها‏ی پيش از مرگ/ برنامه‏ريزی پيش از مرگ/ دستور پزشك برای درمان‏ها‏ی ادامه دار/ احيا نكنيد
- در نظر گرفتن موضوع‏ها‏، تصميم‏ها‏ و قوانين پايان زندگی                                                          


4- روابط بين مرگ و فرهنگ
- اينترنت/ رسانه‏ها‏ی اجتماعي
- موسیقی
- ادبيات
- فيلم
- رسانه‏ها‏ی خبري
- اطلاع رسانی دينی
- روزنامه نگاری
- ورزش
- كتاب‏ها‏ی كمدی
- رمان/ شعر/ داستان كوتاه
- تلويزيون
- راديو
- رسانه‏ها‏ی كاغذی
- فن‏آوری
- هنرهای مردمی / معماری
- مقدس در برابر فضای كفرآميز
- تبليغ
- مصرف‏گرايی

پيشنهادها، ارائه‏ها‏ و عملكردها در مورد هر يك از موضوع‏ها‏ی مرتبط مورد بررسی قرار خواهند  گرفت.
به منظور حمايت و تشويق مشاركت‏ها‏ی بين رشته‏ای هدف ما اين است كه امكان آغاز گفتگو بين وقايع موازی در اين همایش را فراهم كنيم. از هيئت‏ها‏ی شركت كننده در اين همایش دعوت می‏شود در هر يك از همایش‏ها‏ی همزمان در دو جلسه شركت كنند. ما همچنين پيشنهاد می‏كنيم جلساتی سراسری بين اين گروه‏ها برگزار شود و از پيشنهاد‏ها‏يی در خصوص ارتباط بين معنای: مردن و مرگ، غريبه‏ها‏، بيگانگان  و خارجی‏ها‏ و معنای نمايش استقبال می‏كنيم.


آن چه بايد ارسال شود:

خلاصه‏ها‏يی متشكل از سيصد واژه بايد تا جمعه 27 ژوئيه سال 2014 ارائه شود. اگر خلاصه‏ای برای همایش پذيرفته شد متن كامل آن بايد تا جمعه 19 سپتامبر سال 2014 ارئه شود.  خلاصه‏ها‏ بايد دفتر برگزار كنندگان همایش ارائه شود، می‏توان اين خلاصه‏ها‏  را با فرمت WORD يا RTF به ترتيب ذيل ارائه كرد:
الف) نويسنده(‏ها‏) ب) نوع رابطه آن گونه شما می‏خواهيد در برنامه به آن اشاره شود ج) نشانی اينترنتی د) عنوان خلاصه ذ) متن پيشنهاد ر) در نهايت تا ده واژه  

عنوان ايميل باید چنین باشد: DD11 Abstract Submission
لطفا از متن ساده (قلم (Times Roman 12 استفاده و  از كاربرد هر گونه فرمت، ويژگی يا تاكيد خاصی ( مانند Bold، italics  يا underline) خودداری كنيد. ما دريافت مطالبتان را به اطلاع شما خواهيم رساند و به تمام پيشنهاد‏ها‏يی كه با متن كاغذی برای ما ارسال شده باشد پاسخ خواهيم داد. اگر ظرف يك هفته از ما پاسخی دريافت نكرديد بپذيريد ما پيشنهاد شما را دريافت نكرديم  و ممكن است در فضای مجازی از بين رفته باشد پس به شما پيشنهاد می‏كنيم به دنبال راهی مجازی ديگر و يا ارسال مجدد آن باشيد.

 دفتر برگزاركنندگان:

نیت هینرمن Nate Hinerman
nphinerman@usfca.edu
راب فیشر Rob Fisher
dd11@inter-disciplinary.net

اين همایش بخشی است از معنای: مجموعه برنامه‏ها‏ی تحقيقاتی كه هر يك به محدوده‏ها‏ی Inter-Disciplinary.Net  مربوط می‏شود. به طور خلاصه هدف اين همایش گردهم آوردن افراد از حوزه‏ها‏ و علايق  مختلف به منظور همفكری و مباحثه‏ها‏يی نوآورانه و چالش برانگيز. تمامی نوشته‏ها‏ی پذيرفته شده و ارائه شده در اين همایش واجد شرايط انتشار كتاب الكترونيكی ISBN خواهند بود. از برخی از نوشته‏ها‏ی منتخب برای انتشار در نسخه اصلی ISBN دعوت به عمل خواهد آمد.

Inter-Disciplinary.Net بر اين باور است اين نشانه نزاكت شخصی و احترام حرفه‏ای به همكاران است كه همه هيئت‏ها‏ی شركت‏كننده  در تمام طول مدت در جلسات حضور داشته باشند. اگر نمی توانيد به اين تعهد پايبند شويد خلاصه‏ای برای ارائه فراهم نكنيد.

لطفا توجه داشته باشيد Inter-Disciplinary.Net  يك شبكه غير انتفاعی است  و ما در شرايطی نيستيم  كه بتوانيم به سفر شركت‏كنندگان و اقامت آنها كمك كنيم.

ترجمه: محمد ایوبی

منبع: inter-disciplinary


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.