هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 207    |    20 خرداد 1394

   


 



نقطه گمشده‏ای در تاریخ شفاهی گویا شد

صفحه نخست شماره 207

سنگ مزار هفت کهنه سرباز جنگ جهانی اول که به صورت بی نام خاکسپاری شده بودند، نصب شد

 

ندا ونوواک
NedaVanovac
ترجمه: عطیه اسعد


 

نصب سنگ مزار هفت کهنه سربازجنگ جهانی اول در استرالیا

سنگ مزار هفت کهنه سرباز جنگ جهانی اول که بی نام در گورستان آنزاک Anzac خاکسپاری شده بودند در نهایت مشخص شد. این سربازان که همه در جنگ خدمت کرده و برگشته بودند در سال‌های 1924 تا 1951 درگذشته‏اند. اگرچه برخی تشییع جنازه نظامی شدند ولی سنگ مزار خاصی برایشان نصب نشد. در برخی موارد علتش این بود که خانواده آنها استطاعت آن را نداشتند. آدام گلایز Adam Giles وزیر ارشد استرالیایی گفته است: «این یک اشتباه بود و نیاز بود که اصلاح شود.»


سنگ مزارهای نصب شده عبارتند از: سرباز وظیفه تام کانینگ Tom Cumming از هنگ پنجم لایت هورسLight Horse؛ سرباز وظیفه اریک ارلندسان Eric Erlandson؛ سرباز وظیفه جورج المر George Elmer؛ ساپر جان نیوتن Sapper John Newton؛ سرجوخه توماس کادی Thomas Cody که مدال نظامی شجاعت و از خود گذشتگی برای خدمت در فرانسه به او اهدا شده است؛ سرباز وظیفه جان مک میلان John McMillan که در سال‌های 02- 1901 در فرانسه انجام وظیفه کرد و سرباز وظیفه رابرت شپرد Robert Shepherd مرد بومی لاراکیا Larrakia که در هنگ یازدهم لایت هورس  خدمت کرد.


گیلز همچنین گفت: «ما اغلب در مورد از خودگذشتگی بی‏سابقه افرادی که کشته شدند صحبت می‏کنیم، اما اشخاصی همانند این هفت نفر که به کشور خودشان خدمت کرده و اغلب با زخم‏هایی از جنگ به خانه بازگشتند و حداکثر تلاش خود را برای بازگشت به یک زندگی عادی انجام دادند قابل احترام و افتخار هستند. زیرا بدون افرادی همانند آنها استرالیا دیگر آن جایی که امروز هست نمی‌توانست باشد.» او افزود: «اغلب فراموش می‏کنیم که جان سالم به در بردن از جنگ بزرگ به خودی خود پیروزی بزرگی است.»


بیل ریسک Bill Risk، نوه شپرد، یکی از این هفت سرباز هم گفت که نقطه گمشده‏ای در تاریخ شفاهی خانواده‏اش از زمان مرگ پدربزرگش وجود داشت. او مردی محبوب و دوست داشتنی و ورزشکار محلی محترمی بود. او گفت: «این کار اصلاح یک اشتباه تاریخی است. واقعیت این است که هرکدام از این سربازان خدمتگزار بدون سنگ مزار و بدون هیچ مشخصه‏ای بر بالای مزارشان آرمیدند و کاری که امروز انجام شد برای خانواده های آنها و برای هرکدام از این سربازانی که به کشور خودشان خدمت کردند و به این خدمت مغرور بوده و مباهات کردند، نعمت و برکت بزرگی است.»


چهار نوه اریک ارلندسان هم گفتند او اولین پدربزرگ از چهار پدر بزرگی است که در گورستان نزدیک سی بی دی CBD داروین Darwin با سنگ مزار مشخص بر روی آن به خاک سپرده شده است. نوه دختری او، روت لوگان Ruth Logan به مدت پنج سال این آرزو را در سر داشت که روزی به حقیقت بپیوندد. او گفت: «بسیار تکان دهنده است و من در مورد کل قضیه به وجد آمده‏ام.»


حضور باز ماندگان و فرزندان آنها در این مراسم بیانگر این بود که این افراد در طی چند دهه فراموش نشده بودند، نوه دختری اریک ارلندسان، لینت انگلویLynette Angelus  نیز گفت:  «یاد و خاطره از سنگ مزار قوی‏تر است.»

منبع: اخبار استرالیا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.