هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 207    |    20 خرداد 1394

   


 



اتاقک‌های ضبط سرگذشت و تکلیف ملی مصاحبه با بزرگتران خانواده

صفحه نخست شماره 207

کاترين شو
Cathrine Shu
ترجمه: فرحناز پازوکی

ما هر روزه با افراد زیادی صحبت می‏کنیم، به بیانی دیگر با همکارانمان جلسه می‏گذاریم، زمان صرف شام با خانواده و دوستانمان صحبت می‏کنیم، از طریق رسانه‏های اجتماعی به هم پیام می‏دهیم. اما با تمام این حرف‏ها، آخرین باری که با یکی از نزدیکانتان در مورد چیزهایی که واقعاً برای هر دوی شما اهمیت دارند گفت‌وگویی طولانی داشتید، چه زمانی بود؟


از سال 2003 موسسه غیرانتفاعی استوری کورپس واقع در بروکلین افراد را تشویق کرد تا از یکدیگر سؤالات مهم و هدفمند بپرسند. این اقدام، به عنوان طرح تاریخ شفاهی بسیار موفق بود تا جایی که استوری کورپس توانست 6500 مصاحبه را بایگانی کند و مدعی است که این آرشیو منحصر به فرد، بزرگترین مجموعه‏ صداهای انسانی است که تاکنون جمع‏آوری شده است.


صداهای ضبط شده در اتاقک‏های استوری کورپس در سراسر امریکا، در مرکز «فولک لایف» (زندگی مردم) امریکا، واقع در کتابخانه کنگره همراه با قطعات منتخبی که از وبسایت ان. پی. آر. NPR پخش می‏شوند بایگانی شده‌اند.


استوری کورپس با اقدام اخیرش در عرضه‏ نخستین برنامه کاربردی برای آی او اس و اندروید، دامنه موفقیت خود را به طور چشمگیری گسترش داد. این برنامه هنوز در وضعیت  بتل یا آزمایشی است اما تنها ظرف دو هفته 50000 نفر از سراسر جهان در آن ثبت نام کردند.


در حال حاضر گاهی اوقات در این برنامه 1000 مصاحبه بارگذاری می‏شود. استوری کورپس قادر است سالانه بالای 20% از تعداد مصاحبه‏های ضبط شده را در اتاقک‏هایش انجام دهد.

 

چه چیزی استوری کورپس را خاص می‏کند؟
من نخستین بار در حالی با استوری کورپس آشنا شدم که به صورت داوطلبانه با مؤسسه‏ مشاوره‏ای «دختران اکنون می‏نویسند Girls Write Now [http://www.girlswritenow.org/]» واقع در شهر نیویورک، همکاری می‏کردم.


این طرح بخشی از دستورکار «موفقیت در شناخت شما» بود و من در این کار یک مراجعه‏کننده دبیرستانی به نام زیائو Xiao داشتم که به او مشاوره می‏دادم.


من قبلاً در اطراف شهر اتاقک‏های استوری‏کورپس را که پر از تجهیزات ضبط حرفه‏ای بود دیده بودم و برای دیدن داخل یکی از آنها هیجان داشتم، اما تجربه‏ دیدن آن مرا شگفت زده کرد. این طرح به افرادی که فکر می‏کنند سرگذشتشان اهمیتی ندارد نشان می‏دهد که چقدر سرگذشت‏هایشان مهم است.


این کار به نظر سطحی و بی ارزش می‏رسید اما 40 دقیقه‏ای را که من در اتاقک در حال صحبت کردن با «زایو» گذراندم زندگی‏ام را تغییر داد. سوالاتی که مطرح می‏شد تفکر برانگیز بود اما اضافی و خسته‏کننده نبود و من حس می‏کردم همان‏قدر که در مورد او چیزهایی را می‏فهمیدم به آگاهی‏هایی در مورد خودم نیز می‏رسیدم.
این ماجرا برای 8 سال پیش بوده و من هنوز فايل‏هاي MP3 این مصاحبه را در دراپ باکس کامپیوترم دارم. من درخواست انجام مصاحبه‏ استوری‏کورپس با کسانی که برایم اهمیت داشتند را رها کردم و به تایوان رفتم. در آنجا منتظر گسترش استوری‏کورپس ماندم و در حال حاضر برنامه اجرايي (اپلیکیشن) آن این فرصت را به من می‏دهد تا با وجود این که به اندازه‏ یک اقیانوس از نزدیک‌ترین اتاقک استوری‏کورپس دور هستم دوباره این تجربه را تکرار کنم.


در اتاقک استوری‏کورپس مصاحبه به صورت گفت‌وگویی بین دو شرکت‏کننده صورت می‏گیرد که به نوبت از هم سؤالاتی می‏پرسند. البته در این مصاحبه یک عضو آموزش دیده استوری‏کورپس آن را هدایت می‏کند. به عنوان مثال اگر وقفه‏ای در مصاحبه پیش آید و یا گفت‌وگو دچار افت شود کارمند آموزش دیده موضوعات جدیدی را مطرح می‏کند. برای افرادی که دسترسی به اتاقک‏ها ندارند این اپلیکیشن نقش کارمند استوری‏کورپس را ایفا می‏کند.


مؤسس استوری‏کورپس، دیو ایسی Dave Isay، می‏گوید: این یک بازی ارتباط انسانی است و این اپلیکیشن یک پیش‏برنده و تسهیل‏کننده‏ دیجیتال و در واقع بهترین نوع ممکن آن است. ما تلاش می‏کنیم تا تجربه کار مصاحبه را به کمک این اپلیکیشن شبیه‏سازی کرده و به واقعیت نزدیک کنیم. استفاده از این اپلیکیشن آسان است. در واقع شما سؤالات را از چندین فهرست انتخاب کرده و در حین مصاحبه با مرور کردنشان از آنها استفاده می‏کنید. در پایان ضبط برنامه، می‏توانید با انتخاب یک گزینه این مصاحبه را روی آرشیو استوری‏کورپس بارگذاری کنید و یا فقط آن را روی گوشی هوشمند خود ذخیره کنید. برنامه‏های ضبط شده توسط دیگر کاربران نیز از طریق این اپلیکیشن قابل شنیده شدن و دیدن هستند.
بحث و گفت‌وگو در مورد ویژگی‏های نادیده گرفته شده‏ فناوري‏ در حال حاضر بسیار متداول بوده و به صورت کاری تکراری و کلیشه‏ای درآمده است. تعداد زیادی از طراحان نیز در حال بررسی این موضوع‏اند که چه طور فناوري‏ می‏تواند با ایجاد حس همدلی بین افراد شکاف‏ها و اختلافات بین آنها را از طریق واقعیت مجازی و ضبط تصویری زنده و یا حتی لوازم شرکت «فیت بیت» که مخصوص احساسات است (دست بندهای بدن سازي فیت بیت) از بین برده و آنها را به هم نزدیک‏تر کند.
 
اپلیکیشن استوری‏کورپس بسیار ساده است، اما موفق شده تا فناوري‏ و همدلی را با ایجاد زمینه‏ای برای گفت‌وگو با هم درآمیزد و طرح موضوعاتی را که ممکن است عجیب به نظر رسند و یا مطرح کردنشان در گفت‌وگو ی غیر رسمی حتی با کسی که به شما نزدیک است حساسیت برانگیز باشد آسان‌تر کند. در واقع این اپلیکیشن به بهترین وجه یخ بین افراد را می‏شکند.

اهمیت حفظ خاطره

دلیل دیگر مشهور بودن اپلیکیشن استوری‏کورپس این است که در برابر روند ناپایدار موجود که برای آن می‏توان اپلیکیشن‏هایی نظیر اسنپچت Snapchat را مثال زد ، مقاومت می‏کند. این اپلیکیشن‏ها میان نسل دهه 80 تا اوایل 2000 بسیار محبوب و مشهور هستند.
در میان افراد جدیدی که اپلیکیشن استوری‏کورپس به دستشان رسیده است گروه زیادی از نوجوانان دیده می‏شوند. به گفته‏ ایسی، تعداد زیادی از دانشجویان در خوابگاه‏هایشان این کار را انجام می‏دهند. در حین کار شما چند تایی از بچه‏های اهل شوخی را می‏بینید که در انتهای کار در حال گریه هستند. من فکر می‏کنم هر کس به دنبال ارتباطی درست و قابل اعتماد است. من بارها و بارها دیده‏ام آن دسته از ارتباطاتی که از طریق اینترنت شکل می‏گیرند به آن اندازه که انتظار داشته‏ایم قابل اعتماد نبوده‏اند. برای من، استوری‏کورپس یعنی ثبات و اعتبار در زمانی که خیلی چیزها فقط برای مدت کوتاهی دوام داشته‏اند.
پدیده جالبی که ایسی را شگفت‏زده کرده است آدیو سلفی audio selfies است که در آن افراد خودشان به تنهایی از اپلیکیشن استوری‏کورپس استفاده می‏کنند. او می‏گوید: من انتظار این کار را نداشتم. این کار، کاری درمانی نیست، اما اگر انجام مصاحبه با خود، باعث مي‏شود افراد حسن کنند اهمیت دارند، این اپلیکیشن مجال اندکی برای این کار به آنها می‏دهد.
نهایتاً هدف ایسی از انتشار این اپلیکیشن کمک به افراد برای ایجاد ارتباط با یکدیگر است. برای افرادی که فکر می‏کنند سرگذشتشان اهمیتی ندارد، این کار نشان می‏دهد که چقدر این سرگذشت‏ها مهم‏اند. او می‏گوید در چند هفته گذشته این حس را داشته که دوست دارد دوباره استوری کورپس را در همه جا راه اندازی کند: ما می‏توانیم به جای هزاران مصاحبه، ده‏ها هزار مصاحبه بگیریم. ما در حال حاضر در اتاقک‏هایمان حدود 5-6 هزار مصاحبه در سال انجام می‏دهیم و واضح است که به کمک این اپلیکیشن می‏توانیم با تعداد بیشتری از افراد مصاحبه بگیریم. ما ناگهان ظرف دوهفته گذشته جهانی شدیم. ظرف یک ساعت نخست بعد از انتشار استوری‏کورپس، اولین سرگذشت از خارج از ایالات متحده به دست ما رسید. سازمان ما قصد دارد با شبکه سازمان‏های برنامه  TEDxهمکاری کند و مترجم داوطلب  TED برنامه‏ای نوشته که سؤالات این اپلیکیشن را به زبان‏های مختلف محلی ترجمه می‏کند.
هدف استوری‏کورپس این است که همچنان که این اپلیکیشن کابران بیشتری را در سرتاسر جهان جذب می‏کند، کتابخانه‏های همتراز با کتابخانه کنگره را در سراسر جهان پیدا کند و در این کتابخانه‏ها آرشیوی برای برنامه‏های ضبط شده درست کند. البته برای رسیدن به این اهداف استوری کورپس نیازمند بودجه بیشتری است. قبلاً این مؤسسه برای طراحی و گسترش این اپلیکیشن، وبسایت همسو و فضای سرور (خدمت رسان) برای ذخیره مصاحبه‏ها، جایزه TEDرا دریافت کرده است.
استوری کورپس باید حداقل مبلغ2.5 میلیون دلار را طی 3 سال آینده فراهم کند تا بتواند این طرح را فعال نگه دارد. به همین خاطر ایسی مشغول سفر به سراسر ایالات متحده است تا مؤسسات و سازمان‏های غیرانتفاعی را که می‏توانند در این کار مشارکت کنند پیدا کند.
مزایای بالقوه این طرح و آرشیو تاریخ‏های شفاهی که حاصل این طرح هستند بسیار با ارزش است. با وجود این اپلیکیشن، استوری‏کورپس می‏تواند با مکان‏هایی همچون پناهگاه‏های بی‏سرپناهان، خوابگاه‏های دانشجویان سال آخر، کمپ‏های پناهندگان و زندان‏ها ارتباط برقرار کند. در این مکان‏ها می‏توان با افرادی مصاحبه کرد که اغلب تجربه‏شان نادیده گرفته شده و یا جدی گرفته نشده‌اند. ایسی می‏گوید: رویای من این است که وزارت آموزش و پرورش و دیگر سازمان‏ها را متقاعد کنم تا در کلاس‏های تاریخ دبیرستان در امریکا تکلیفی ملی را برای دانش‏آموزان در نظر گیرند تا بر اساس آن دانش‏آموزان موظف شوند با پدر بزرگ و یا دیگر افراد مسن خانواده صحبت کنند. با این کار سرگذشت یک نسل کامل به صورت مستند درآمده و ارج نهاده می‏شود. این چیزی است که از این طریق ممکن خواهد بود و من در حال نزدیک شدن به این هدف هستم.

منبع: تک چرچ


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.