شماره 160    |    31 ارديبهشت 1393

   


 



پیش خوان شماره 160

برگزاری كارگاه‌های تاریخ شفاهی در استان کردستان
اولین جلسه كارگروه دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان كردستان به منظور بحث و بررسی پیرامون وضعیت ادبیات پایداری در استان تشكیل شد و برگزاری كارگاه‌های تاریخ شفاهی و مصاحبه‌گری و تربیت مصاحبه‌گر، مصاحبه با فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در استان و خارج از استان، برگزاری شب خاطره و جلسه نقد و بررسی آثار ادبیات پایداری با حضور نویسندگان از اهم فعالیت‌های مد نظر در زمینه ادبیات پایداری عنوان شد. همچنین مطرح شد که به دلیل نداشتن راوی در خصوص اتفاقات استان كردستان، بیشتر روایت‌گری‌ها از جنوب کشور صورت می‌گیرد و جبهه‌های غرب مظلوم واقع شده‌اند. از جمله مسایل دیگری که عنوان شد این بود که در هیچ استانی 10 زنی كه در دفاع از همسرشان به شهادت رسیده باشند، وجود ندارند و این موضوع  در استان كردستان وجود دارد.


ضرورت‌ها و کارکردهای تاریخ شفاهی آموزش و پرورش
شماره پنجاه‌وپنجم فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش تاریخ با مقاله‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی آموزش و پرورش؛ ضرورت‌ها و کارکردها» به تازگی از سوی دفتر انتشارات کمک‌ آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.


کارگاه «ویراستاری متون تاریخی» برگزار می‌شود
کارگاه «ویراستاری متون تاریخی» توسط انجمن ایرانی تاریخ در تاریخ‌های نوزدهم و بیست و ششم خرداد 1393 از ساعت 9:00 الی 14:00 با تدریس جمشید کیانفر برگزار می‌شود. هزینه ثبت نام اعضای انجمن ایرانی تاریخ 35000 تومان و غیر اعضا 65000 تومان و مکان برگزاری کارگاه تهران، بلوار میرداماد، انتهای خیابان شهید حصاری، ساختمان آرشیو ملی، طبقه 8 است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شماره 26403007 اعلام شده است.


خرید 400 عنوان کتاب توسط کتابخانه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر
نمایشگاه تازه‌های نشر انقلاب اسلامی با نمایش 500 جلد كتاب با موضوعات انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر كشور، دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 توسط کتابخانه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در راهرو غربی طبقه همكف ساختمان مرکزی حوزه هنری برپا شد. رئوف گوهریان، مسوول کتابخانه در این‌باره گفت: «حدود 400 عنوان در قالب 500 جلد اثر، از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خرید داشته‌ایم و مبلغ 70 میلیون ریال را به این امر اختصاص داده‌ایم. یک سوم از آثار خریداری شده به طور مستقیم به موضوع انقلاب اسلامی مربوط می‌شود و به این دلیل که برای مرور وقایع انقلاب اسلامی باید رخداد‌های پیش از آن هم مطالعه شود، بخشی از خرید امسال از نمایشگاه نیز به دوران مشروطه و پس از آن اختصاص یافته است.» همچنین محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری از نمایشگاه تازه‌های نشر انقلاب اسلامی بازدید و از برپا كنندگان نمایشگاه تقدیر و تشكر كرد.


واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب و دو اثر جدید
حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، پیرامون تازه‌ترین آثار در دست تهیه این واحد اظهار داشت: «امور مربوط به تالیف خاطرات مرتضی نبوی از سال‌های پس از انقلاب انجام شده و جلد دوم خاطرات نبوی به قلم جواد کامور بخشایش احتمالا تا سه ماه آینده منتشر خواهد شد. جلد اول این اثر درباره خاطرات تا پیروزی انقلاب بود، اما جلد دوم به خاطرات انقلاب اسلامی تا رحلت امام خمینی(ره) اختصاص دارد.» وی در ادامه به کتاب خاطرات آیت‌الله سید رضی شیرازی اشاره کرد و افزود: «این کتاب هم تدوین شده و برای ورود به مرحله نهایی در اختیار بخش فنی قرار گرفته تا ویرایش صورت گیرد. کتاب خاطرات آیت‌الله سید رضی شیرازی را محمد رحیمی تدوین کرده و تدوین اولیه این اثر را او انجام داد، اما ویراستاری محتوایی را مرتضی رسولی‌پور بر عهده داشت.»


اسناد مجلس سنا به زودی منتشر می‌شوند
محمد رجبی، رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، عصر 30 اردیبهشت 1393 در پنجمین همایش تخصصی تاریخ مجلس که با موضوع بررسی مجالس نوزدهم و بیستم شورای ملی در سالن مشروطه برگزار شد، به انتشار اسناد اولین دوره مجلس شورای ملی تا آخرین روز این مجلس در دوره پهلوی به صورت دیجیتالی از سوی مجموعه زیر نظرش خبر داد و با اشاره به قابلیت‌های دیجیتالی این لوح‌های فشرده، از محققان خواست نسبت به بهره برداری از این اسناد همت کنند. وی همچنین از انتشار اسناد مجلس سنا تا پایان فصل بهار خبر داد و گفت: «این اسناد با همان کیفیت  اسناد مجلس شورای ملی عرضه خواهند شد و بنده مایلم که استادان رشته‌های تاریخ و دانشجویان این حوزه و نیز رشته‌های علوم سیاسی از این گنجیه بهره ببرند.» همچنین سه کتاب «جنگ جهانی اول و دوم در ایران به روایت اسناد»، «اسناد قم در دوره پهلوی اول (مجلس ششم تا دوازدهم شورای ملی)» و «گزیده‌ای از اسناد کردستان (مجلس اول تا پنجم شورای ملی)» و لوح فشرده «گذری 50 ساله بر مجله اتاق تجارت تا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران 1308 ـ 1357 خورشیدی» در پنجمین همایش تاریخ مجلس رونمایی شدند.


تک نگاری درباره حضور ایران در جام جهانی فوتبال
پیرو درخواست سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران از کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال برای اعزام مهدی قزلی، سفرنامه‌نویس به مسابقات جام جهانی فوتبال، این موضوع بررسی و در نهایت هماهنگی و توافق در این خصوص انجام شد و مقرر شد برای انجام یک تک نگاری درباره حضور ایران در جام جهانی 2014، به برزیل اعزام شود.


«فرشتگان تایپیست» مجموعه خاطراتی از جنگ است
انتشارات سوره مهر مجموعه خاطراتی از دفاع مقدس را با عنوان «فرشتگان تایپیست» منتشر می‌‌کند. حمیدرضا طاووسی، روای این خاطرات فعالیت خود در جبهه‌های دفاع مقدس را با تک تیراندازی شروع کرد، در سن هفده سالگی به فرماندهی گروهان و در سن بیست سالگی به دلیل توانایی‌هایی که داشت به فرماندهی گردان منصوب شد. زمانی که فرماندهی عملیات یک تیپ را بر عهده داشت قطعنامه 598 پذیرفته و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اعلام شد.


عکاس واقعه 19 بهمن 1357 درگذشت
حسین پرتوی، عکاسی که لحظه بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) را در 19 بهمن 1357 به ثبت رساند، پس از یک دوره طولانی بیماری، 28 اردیبهشت 1393 درگذشت. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس قصد انتشار عکس‌های او از وقایع پیروزی انقلاب اسلامی را دارد.


سه یادنامه
کتاب «گوهر گمشده» یادنامه‌ مرحوم آیت‌الله میرزا هاشم آملی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. در این کتاب، زندگی، خاطرات، سلوک و رفتار سیاسی آیت‌الله آملی در قالب خاطرات شخصیت‌های مختلف روایت شده است و برای این منظور نزدیک به 300 کتاب و منبع تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی مطالعه شده است. دفتر نشر معارف به زودی یادنامه‌هایی درباره مرحوم آیت‌الله خوشوقت و مرحوم آیت‌الله صالحی مازندرانی هم منتشر می‌کند.


چهار راوی در شب خاطره 246
دویست‌و چهل‌و‌ششمین مراسم شب خاطره، ساعت 18 پنجشنبه یك خرداد 1393 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در این برنامه زهرا حسینی، راوی كتاب «دا»، محمدمهدی عبدخدائی، عضو فدائیان اسلام و از همراهان شهید نواب صفوی، محمود عبدالحسینی، عكاس جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مجید یوسف‌زاده، از بسیجیان دوران دفاع مقدس خاطراتشان را بازگو می‌كنند.


انتشار جلد دوم روایت زندگی حسن باقری و خاطرات علی خسروی
سعید علامیان با اشاره به تازه‌ترین کتابی که از وی منتشر شده، گفت: «مجموعه خاطرات علی خسروی با عنوان «در راه» توسط چاپ و نشر بین‌الملل به چاپ رسیده است. این کتاب جزء اولین آثاری است که به خاطره‌نگاری سربازان حاضر در اسارتگاه‌های ارتش صدام می‌پردازد. خسروی از جمله آزادگان هشت سال دفاع مقدس بود که حدود 10 سال در اسارتگاه‌های مختلف عراق در بند بود. ادبیات اسارتگاهی ما معمولاً نگاهی یک‌سویه به ماجراها داشته، یا معمولاً سیاه سیاه نوشته می‌شود و یا سفید. نگاهی که میانه باشد کمتر در آثار می‌توان دید. این یکی از ویژگی‌های «در راه» است. علاوه بر این، در کتاب حاضر تلاش شده تا روزهای اسارت، مشکلات آن و حوادثی که برای اسرای ایرانی رخ می‌دهد از زبان یکی از سربازان ارتش نقل شود. این امر تاکنون چنان که باید مورد توجه نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس قرار نگرفته است.» دیگر کتاب تازه‌ای که از سعید علامیان منتشر شده، جلد دوم «روایت زندگی حسن باقری» است. وی در این باره گفت: «پس از چاپ جلد اول این مجموعه در سال 1391، تصمیم به نگارش جلد دوم گرفتم که در آن زندگی حسن باقری از ابتدای سال 1360 تا پایان عملیات فتح‌المبین، در فروردین سال 1361 را مورد بررسی قرار داده و به نگارش درآورده‌ام. این اثر شامل هشت فصل است که یکی از فصول مهم این کتاب به ازدواج حسن باقری در سال 1361 مربوط می‌شود. برای نگارش این اثر با 91 راوی صحبت کردم و خاطرات بر اساس توالی زمانی نقل شده‌اند. جلد سوم این اثر هم نوشته و به چاپ می‌رسد. این جلد درباره عملیات بیت‌المقدس است که اردیبهشت‌ماه 1361 انجام می‌شود و به فتح خرمشهر می‌انجامد. این رویدادها ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در بهمن همین سال حسن باقری به شهادت می‌رسد.»


گردآوری خاطرات کوهنورد ایرانی
به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره کوهنورد خراسانی، فاتح قله‌های اورست، لوتسه، ماناسلو و ... زنده‌یاد مهدی عمیدی مجموعه‌ای از خاطرات او با همکاری خانواده، همنوردان و دوستان او در باشگاه‌ها، گروه‌ها، هیات‌های کوهنوردی مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی و دیگر استان‌ها در قالب کتابی با همکاری انتشارات آفتاب دانش گردآوری خواهد شد. به همین منظور خاطرات مرتبط با او از سوی هیات کوهنوردی خراسان رضوی جمع‌آوری می‌شود وعلاقه‌مندان می‌توانند خاطرات خود را به صورت مکتوب یا صوتی به نشانی info@shamta.ir حداکثر تا تاریخ 15 خردادماه 1393 ارسال کنند. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانند به سایت هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی (http://khmount.ir ) مراجعه کنند.


یادداشتهای روزانه‌ای از قلب پایتخت اوکراین
انتشارات هارویل سکر خاطرات روزانه آندری کورکوف، نویسنده اوکراینی را در دو قالب چاپی و الکترونیکی، 31 جولای 2014 (9 مرداد 1393) به زبان انگلیسی روانه بازار می‌کند. مجموعه یادداشتهای روزانه کورکوف در گاردین، ساندی تلگراف و انجمن قلم انگلیس، از قلب پایتخت اوکراین آماده شده است که شامل رفتارهاي طرفداران اتحادیه اروپا و ضد روسها از نوامبر 2013 بدین سو است و با نگاه شخصی کورکوف، آمیخته به تاریخ وقایع سیاسی اوکراین و شخصیتهای سیاسی دخیل در ماجرای بحران اوکراین نوشته شده است. الی استیل، ویراستار، امتياز کتاب به زبان انگلیسی را خریده است و میگوید: «کورکوف در حالي که آپارتمانش در قلب کی‌یف، موقعیت وی را در نوشتن خاطرات روزانه منحصربه‌فرد ساخته و در حالی که وی صدای انفجار و بوی دود و آتش را استشمام می کرده، خاطرات دست اولی از بحران اوکراین دارد که می‌تواند جذابیت فراوانی داشته باشد.»


کتاب خاطراتی که به 18 زبان ترجمه شده، جعلی است
بنا بر رای یکی از دادگاه‌های ماساچوست، زنی که داستان بقای عجیب خود در حین اتفاقات هولوکاست را جعل کرده بود، باید 22 میلیون و 500 هزار دلار پولی را که از ناشرانش دریافت کرده بود، باز پس دهد. کتاب «میشا: خاطرات سال‌های هولوکاست» درباره دختری یهودی و اهل بروکسل است که بعد از این که پدر و مادرش توسط نازی‌ها دستگیر شده بودند به تنهایی سرتاسر اروپا را با پای پیاده طی کرد. دفونسکا که اکنون در ماساچوست زندگی می‌کند، اقرار کرده است که کتاب پرفروشش تنها یک اثر فانتزی بود که او آن را از خود ساخته است. این در حالی است که کتاب به 18 زبان مختلف ترجمه شد و در فرانسه نیز یک فیلم سینمایی با اقتباس از آن ساخته شد.


نشانی:

درباره تحریف خاطرات و تاریخ شفاهی جنگ
http://mananashr.ir/fa/content/8735/default.aspx
تاریخ شفاهی: ظهور هنر انقلابی حتی در اسارت
http://tabrizebidar.ir/news/39951
تاریخ شفاهی: کل تهران در یک ساعت
http://www.shoma-weekly.ir/fa/news/10790
گزارش دومین نشست بازخوانی سفرنامه های حج
http://www.hhnews.ir/fa/news/14039
ناگفته‌های تأسیس حوزه علمیه قم
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_42159.aspx
پنجمین همایش تاریخ مجلس با موضوع بررسی مجالس نوزدهم و بیستم شورای ملی
http://ibna.ir/vdcb9gb5frhbggp.uiur.html
ساماندهی عکس‌های انقلاب و جنگ
http://www.mehrnews.com/detail/News/2292731
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2294658
مراسم رونمایی از کتاب «زندگی و زمانه پروین اعتصامی»
http://ibna.ir/vdcbw9b8grhb9zp.uiur.html
بیست‌وهفتمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» با موضوع کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک
http://gozarestan.ir/?id=27#/start
مجموعه مقالات سومين همايش ايران و استعمار انگليس
http://www.ir-psri.com/Show.php?Page=ViewPublishedBook&PublishedBookID=127
اسناد جدید سیا: سانسور دخالت انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد
http://tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4312
پرونده: روزها و رازهای اسدالله علم
http://tarikhirani.ir/fa/files
مروری بر كتاب «تاريخ ايران مدرن»
http://ibna.ir/vdcg3y9q7ak9y34.rpra.html
توپ‌های ماه اوت؛ کتابی که آمریکایی‌ها باید می‌خواندند
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4315



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'