![]() شماره 139 | 29 آبان 1392 | |
|
به اشتراک گذاشتن تاريخ شفاهي بين نسلها راهي مهم براي حفظ داستانهايي است که ممکن است از دست برود و به نسلهاي بعدي نرسد. در ادامه چند ايده براي در نظر گرفتن آورده شده اند:
با بستگانتان ملاقات کنيد و آنها را بشناسيد
از فرصت استفاده کنيد و با بستگانتان ملاقات کنيد. در بسياري از مواقع آنها بينشهاي مهمي درباره تاريخ و نحوه به وجود آمدن خانواده دارند.
به طور مثال:
- بيرون آوردن آلبومهاي عکس خانوادگي قديمي ميتواند واقعاً به فهميدن اينکه با خويشاوندانتان چه رابطهاي داريد و از کجا آمده ايد کمک کند. - همينطور که با خويشاوندانتان بيشتر آشنا ميشويد، اين فرصت را هم پيدا ميکنيد که با خويشاوندان بيشتري آشنا شويد، مانند فرزندان و همسران خويشاوندانتان. - اگر تلاش کنيد که با خويشاوندانتان رابطهاي برقرار کنيد و آنها را شخصاً بشناسيد ميتوانيد درباره آنها اطلاعات بيشتري به دست بياوريد. - ملاقات کردن و ياد گرفتن درباره خويشاونداني که عملاً غريبه هستند ميتواند بسيار ترسناک باشد چون شما نميدانيد که بايد انتظار چه چيزي را داشته باشيد و يا اينکه آنها چه احساسي نسبت به شما دارند. - براي اينکه اين رابطه جديد را عملي کنيد بايد حاضر باشيد که درباره آنها ياد بگيريد و هرچيزي که ميتوانيد را نيز درباره خودتان به آنها بگوييد. - يک شجره شناس تجربه خودش را چنين در ميان ميگذارد: «من هميشه از اين که توانستم همراه پدر و عمه ام از خويشاوندانم در ايسلند ديدار کنم، شکرگزارم. من آنجا در معرض زبان و فرهنگي قرار داشتم که طي ساليان بسيار به آن علاقه پيدا کردم و دوستش دارم. عمه هالداي Hulda من در آنجا به من ياد داد که چطور پنکيک ايسلندي درست کنم، با وجود اينکه نه او انگليسي صحبت ميکرد و نه من زبان ايسلندي را بلد بودم. اما انسان ميتواند عشق بزرگ خويشاوندان را احساس کند و دوست داشتن آنها را ياد بگيرد.» - توصيه حرفه اي: در زمان ملاقات با خويشاوندان کودکان خود را نيز همراهتان ببريد و به آنها ياد بدهيد که با آسايش با افراد مسنتر صحبت کنند. توضيح بدهيد که چه چيزي مناسب هست و چه چيزي مناسب نيست. - انواع مختلف سوالها ميتوانند شامل اينها باشند:
ضبط کردن و يا نوشتن تاريخهاي شفاهي مأموريتي فوق العاده براي عضوي از خانواده است که عاشق صحبت کردن با اعضاي مسنتر خانواده و يا کسي است که تايپيست خوبی است. تمرين و يا وسايل خاصي براي ثبت و ضبط اين تاريخها نياز نيست. يک ضبط کننده ديجيتال و يا دوربين ويديويي، باتري و يک ذهن کنجکاو تنها چيزهاي مورد نياز هستند. بسياري از اعضاي مسن تر خانواده دوست دارند درباره زندگيهايشان با اعضاي جوانتر صحبت کنند. اين افراد مسنتر معمولاً از اينکه کسي در خانواده وجود دارد که درباره اتفاقهايي که براي آنها افتاده و يا سالهاي جلوتر زندگيشان علاقه نشان ميدهد، به خود ميبالند. بسياري از اين تاريخهاي شفاهي پر از اطلاعات خانوادگي فوق العاده هستند و ميتوانند ميراثي براي نسلهاي آينده باشند. از نوهها بخواهيد که با پدر و مادر بزرگشان گفتگو کنند و فقط چهار سوال بپرسند. به کودکان اجازه بدهيد که سوالها را خودشان انتخاب کنند و آنها را ضبط کنند. پدر و مادر بزرگها به نوههايشان چيزهايي ميگويند که حتي به فرزندان خود نيز نگفتهاند. اگر کودکان اطلاعاتي درباره تاريخ دارند از آنها بخواهيد که سوالهايي درباره اتفاقهاي تاريخي از پدر و مادربزرگهايشان بپرسند، مانند جنگ جهاني دوم. اين داستانها را ترکيب کنيد و آنها را با ديگران در ميان بگذاريد. بری ج. ایول Barry J. Ewell، نویسنده کتاب «گنجینه های خانوادگی: 15 درسف نکته و روش برای کشف تاریخ خاندان خود" و بنیانگزار وبسایت MyGenShare.com است که یک منبع آموزشی آنلاین برای نسب شناسی و تاریخ خانوادگی است. بری ج. ایول | |
|
http://www.ohwm.ir/show.php?id=2016 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |
|